Pe scurt despre compliance
În esenţă, conceptul de compliance vizează conformarea cu normele legale, însă în timp acesta s-a focalizat pe respectarea acelor norme a căror încălcare ar genera riscuri majore specifice, prin raportare fie la norme legale dublate de stimulente/incentives în vederea conformării (care plasează corporaţiile într-o poziţie de prevenţie), fie prin sancţionarea/ încriminarea încălcărilor – inclusiv în sfera dreptului penal. Sunt probabil destul de bine cunoscute în acest sens zona dreptului concurenţei, unde incălcările pot genera, între altele, amenzi consistente, calculate prin raportare la cifra de afaceri a contravenientului, sau sfera achiziţiilor publice, unde derapajele de la procedurile reglementate sunt sever sancţionate de lege.
Zona relaţiilor de muncă, ca zonă cu probleme de compliance specifice, poate fi însă mai puţin evidentă pentru o companie prezentă în România. Având în vedere că dreptul muncii român abundă în reglementări imperative, este uşor să cădem în capcana de a considera că toate normele sunt la fel de importante sau pot genera, în mare, acelaşi tip de riscuri legale (în principal: sancţiuni contravenţionale aplicate de autorităţile de control). În realitate, există subiecte rămase neexplorate, care pot genera riscuri serioase pentru companii/ angajatori.
Câteva exemple de probleme de compliance specifice relaţiilor de muncă pe hrmanageronline.ro