Notariatul electronic
Cine are competenta de a indeplini acte electronice notariale?
- notarul public, in conditiile Legii nr.36/1995;
- misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei;
Conditii obligatorii pentru instrumentarea actelor notariale:
- sa fie realizate in forma electronica;
- sa fie semnate cu semnatura electronica extinsa a notarului public, bazata pe certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat;
- sa intruneasca toate conditiile de fond cerute de lege pentru operatiunea juridica pe care o consemneaza;
Competenta notarilor publici, potrivit Legii nr. 36/1995:
- redactarea inscrisurilor cu continut juridic, la solicitarea partilor;
- autentificarea inscrisurilor redactate de notarul public, de parte personal sau de avocat;
- procedura succesorala notariala;
- certificarea unor fapte, in cazurile prevazute de lege;
- legalizarea semnaturilor de pe inscrisuri, a specimenelor de semnatura, precum si a sigiliilor;
- darea de data certa inscrisurilor prezentate de parti;
- primirea in depozit a inscrisurilor si a documentelor prezentate de parti;
- actele de protest al cambiilor, biletelor la ordin si al cecurilor;
- legalizarea copiilor de pe inscrisuri;
- efectuarea si legalizarea traducerilor;
- eliberarea de duplicate de pe actele notariale pe care le-a intocmit;
- orice alte operatiuni prevazute de lege.
Competenta notarilor publici in materia actelor notariale in forma electronica:
- legalizarea copiilor electronice de pe documentele originale;
- darea de data certa prin marcarea temporala a documentelor ce indeplinesc conditiile infatisate mai sus si atestarea locului unde s-au incheiat acestea;
- primirea si pastrarea in arhiva electronica a documentelor legal instrumentate;
- legalizarea traducerilor in forma electronica;
- eliberarea de duplicate;
- alte operatiuni prevazute de lege.
Autorizarea pentru indeplinirea de acte notariale in forma electronica
Notarii publici pot instrumenta acte notariale in forma electronica numai dupa obtinerea unei autorizatii din partea autoritatii de reglementare si supraveghere specializata in domeniu. O data cu eliberarea autorizatiei, autoritatea are si obligatia de a notifica Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania cu privire la acest fapt. Procedura indeplinirii actelor notariale in forma electronica:
Cererea pentru intocmirea unui act notarial electronic poate fi inaintata notarului public, in forma electronica, in acest caz fiind semnata cu semnatura electronica extinsa a solicitantului. In situatia in care cererea este facuta prin reprezentant, este necesara anexarea actului in baza caruia partile sunt reprezentate, care poate fi si in forma electronica, daca este semnat cu semnatura electronica extinsa a partilor. Conform art. 15 alin.2 din Legea nr. 589/2004 este interzisa utilizarea pseudonimului in efectuarea de acte notariale in forma electronica.
In termen de 24 de ore de la primirea cererii in forma electronica, notarul public va proceda la verificarile necesare cu privire la legalitatea actului notarial solicitat, va stabili identitatea partilor, prin verificarea semnaturii electronice extinse, si va trimite catre solicitant un mesaj de raspuns in care va arata, dupa caz, taxele de timbru si onorariul aferente actului sau motivele de refuz al efectuarii actului notarial solicitat in forma electronica. Dupa ce a primit confirmarea de achitare a taxelor de timbru, notarul public este obligat, ca in termen de 24 de ore, sa indeplineasca actul notarial solicitat. Potrivit art. 17 alin.3 din Legea nr.589/2004 coroborat cu art. 28 alin 2 lit.c din Legea nr.36/1995, Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici, stabileste, cu aprobarea ministrului justitiei, onorariile minimale pentru serviciile prestate de notarii publici. In schimbul unei taxe de urgenta, termenele mentionate mai sus pot fi reduse.
Incheierea notariala electronica cuprinde urmatoarele elemente:
- adresa electronica a notarului public;
- denumirea incheierii si numarul acesteia;
- data si ora indeplinirii actului notarial electronic;
- numele si prenumele notarului public;
- locul unde s-a indeplinit actul notarial electronic;
- semnatura electronica extinsa a partilor, daca este cazul;
- semnatura electronica extinsa a solicitantului, in situatia in care acesta este o alta persoana decat partea;
- semnatura electronica extinsa a notarului public;
- numarul si data eliberarii autorizatiei de indeplinire a actelor notariale in forma electronica, precum si data expirarii autorizatiei.