Legea care are grijă de ochii angajaților
Regulile referitoare la condițiile minime ce trebuie asigurate salariaților care lucrează la calculator sunt incluse în Hotărârea de Guvern nr. 1028/2006, privind cerințele minime de Securitate și de sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare. Aceasta se aplică din 2006, adică de 10 ani. Știai?
Astfel, angajatorii trebuie să se asigure că birourile salariaților respect condiții minime, astfel încât să fie evitate riscurile pentru vedere, problemele fizice și solicitarea mentală.
Totodată, angajații trebuie să fie instruiți în ceea ce privește acest post de lucru.
Mai mult, ei trebuie să beneficieze de un examen corespunzător al ochilor chiar înainte de angajare, cât și ulterior, la intervale regulate sau ori de câte ori apar tulburări de vedere cauzate de lucrul la calculator.
Dacă în urma examenului reiese că trebuie folosite dispozitive de corecție (ochelari), angajații trebuie să le primească din partea angajatorilor.
În altă ordine de idei, tot în HG nr. 1028/2006 este stipulate faptul că angajatorul trebuie să planifice sarcinile lucrătorului astfel încât folosirea calculatorului să fie întreruptă prin pauze ori schimbări de activitate.
Referitor la ecranul calculatorului, în hotărârea de Guvern se arată că imaginea trebuie să fie stabilă și să nu aibă străluciri / reflexii supărătoare. De asemenea, ecranul trebuie să poată fi orientat și înclinat cu ușurință și să existe și posibilitatea de a-l poziționa pe un postament separat sau pe o masă reglabilă.
HG nr. 1028/2006
DISPOZIŢII GENERALE
ART. 1
Prezenta hotărâre stabileşte cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare definite la art. 4.
ART. 2
Prevederile Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 se aplică în întregime domeniului prevăzut la art. 1, fără a aduce atingere prevederilor mai restrictive şi/sau specifice cuprinse în prezenta hotărâre.
ART. 3
Prezenta hotărâre nu se aplică:
a) cabinei şoferului sau cabinei de comandă în cazul vehiculelor şi maşinilor;
b) sistemelor informatice de la bordul mijloacelor de transport;
c) sistemelor informatice destinate în principal utilizării publice;
d) sistemelor portabile care nu se utilizează în mod prelungit la postul de lucru;
e) maşinilor de calculat, caselor de marcat şi oricărui echipament prevăzut cu un mic dispozitiv de afişare sau de măsurare a datelor, necesar pentru utilizarea directă a acestui echipament;
f) maşinilor de scris de concepţie clasică, de tipul "maşini de scris cu fereastră".
ART. 4
În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) echipament cu ecran de vizualizare – ecran de vizualizare grafic sau alfanumeric, indiferent de procedeul de afişare folosit;
b) post de lucru – ansamblu care cuprinde un echipament cu ecran de vizualizare, prevăzut cu tastatură, sau un dispozitiv de introducere a datelor şi/sau un program care stabileşte interfaţa operator/maşină, accesorii opţionale, periferice, inclusiv unitate de dischetă şi/sau unitate optică, telefon, modem, imprimantă, suport pentru documente, scaun, masă sau suprafaţă de lucru, precum şi mediul de muncă înconjurător;
c) lucrător – orice persoană angajată, definită conform prevederilor art. 5 lit. a) din Legea nr. 319/2006, care foloseşte în mod obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru.
CAP. 2 OBLIGAŢIILE ANGAJATORILOR
ART. 5
Angajatorii au obligaţia de a face o analiză a posturilor de lucru pentru a evalua condiţiile de securitate şi sănătate oferite lucrătorilor, în special în ceea ce priveşte eventualele riscuri pentru vedere, probleme fizice şi solicitare mentală.
ART. 6
Angajatorii trebuie să ia măsuri corespunzătoare pentru a remedia riscurile constatate pe baza analizei care face obiectul art. 5, ţinând seama de efectele suplimentare şi/sau combinate ale riscurilor identificate.
ART. 7
Angajatorii trebuie să ia măsurile corespunzătoare pentru ca posturile de lucru să îndeplinească cerinţele minime prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
ART. 8
Angajatorul trebuie să planifice sarcinile lucrătorului astfel încât folosirea zilnică a ecranului de vizualizare să fie întreruptă periodic prin pauze sau schimbări de activitate, care să reducă suprasolicitarea în faţa ecranului de vizualizare.
CAP. 4 PROTECŢIA OCHILOR ŞI A VEDERII
ART. 12
Lucrătorii trebuie să beneficieze de un examen corespunzător al ochilor şi al vederii, efectuat de o persoană care are competenţa necesară:
a) înainte de începerea activităţii la ecranul de vizualizare, prin examenul medical la angajare;
b) ulterior, la intervale regulate;
c) ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare.
ART. 13
Lucrătorii beneficiază de un examen oftalmologic, dacă rezultatele examenului prevăzut la art. 12 arată că acesta este necesar.
ART. 14
Dacă rezultatele examenului prevăzut la art. 12 sau ale examenului la care face referire art. 13 arată că este necesar şi dacă nu se pot utiliza dispozitive normale de corecţie, lucrătorilor trebuie să li se furnizeze dispozitive de corecţie speciale, care să corespundă activităţii respective.
ART. 15
Măsurile luate potrivit art. 12 – 14 nu trebuie să implice în nici un caz costuri financiare pentru lucrători.
ART. 16
Protecţia ochilor şi a vederii lucrătorilor poate fi asigurată din punctul de vedere al costurilor în cadrul sistemului naţional de sănătate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
CAP. 5 SANCŢIUNI
ART. 17
Încălcarea prevederilor prezentei hotărâri atrage răspunderea contravenţională, civilă sau penală, după caz.