Fundatiile
Despre fundatii – en bref…
- un subiect de drept privat, fara scop patrimonial ale carui formalitati de constituire, ca si in cazul unei asociatii, sunt guvernate de legea civila;
- este infiintata de una sau mai multe persoane; este vorba atat despre persoane fizice, cat si juridice, in concordanta cu principiul de drept ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus (unde legea nu distinge, nici noi nu trebuie sa distingem);
- dispune de un patrimoniu afectat, de o maniera permanenta si irevocabila, unui interes general sau comunitar;
- se infiinteaza in temeiul unor acte juridice inter vivos (cum ar fi donatia) sau mortis causa (de exemplu, in executarea unui legat);
- activul patrimonial al fundatiei cuprinde bunuri in natura sau in numerar, a caror valoare trebuie sa fie de cel putin 100 de ori salariul minim brut pe economie, la momentul infiintarii fundatiei; in mod exceptional, fundatiile al caror scop exclusiv, sub sanctiunea dizolvarii pe cale judecatoreasca, este colectarea de fonduri pentru alte asociatii sau fundatii, in vederea derularii de diverse programe, pot avea un patrimoniu initial, echivalent cu cel putin 20 de salarii minime brute pe economie;
- incheie, sub sanctiunea nulitatii absolute, actul constitutiv si statutul in forma autentica, ca etapa premergatoare dobandirii personalitatii juridice; (elementele pe care trebuie sa le cuprinda in mod obligatoriu actul constitutiv si statutul unei asociatii, prezentate in numarul trecut, sunt valabile si in cazul fundatiilor);
- dobandeste personalitate juridica prin inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor, aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi va avea sediul viitorul subiect de drept; cererea de inscriere a fundatiei este insotita de actul constitutiv, statut, acte doveditoare ale sediului si patrimoniului initial si, potrivit modificarii operate prin OG nr.37/2003, de avizul ministerului sau organului administratiei de specialitate al administratiei publice centrale in a carui sfera de competenta isi desfasoara activitatea;
- poate constitui filiale, pe baza hotararii autentificate a consiliului director, prin care le este alocat cate un patrimoniu;
- anterior inscrierii in Registrul asociatiilor si fundatiilor, mostenitorii si creditorii personali ai fondatorilor mentin fata de fundatie aceleasi drepturi ca si in cazul oricarei alte liberalitati facute de fondator; ulterior inscrierii in registru, fondatorul si mostenitorii acestuia nu mai pot revoca actul constitutiv, iar creditorii personali nu il mai pot ataca. Pentru fundatiile infiintate prin acte intre vii a caror personalitate juridica a fost dobandita dupa decesul fondatorului, liberalitatile facute de fondator isi vor produce efectul de la data actului constitutiv, iar pentru fundatiile constituite prin acte mortis causa (testament), de la data mortii testatorului.
Care sunt organele fundatiei?
Consiliul director, organ de conducere si de administrare, indeplineste urmatoarele atributii:
- – stabileste strategia generala si programele fundatiei;
- – aproba bugetul de venituri si cheltuieli si bilantul contabil;
- – alege si revoca cenzorii sau, dupa caz, comisia de cenzori;
- – infiinteaza filiale;
- – incheie acte juridice, in numele si pe seama fundatiei;
- – executa bugetul de venituri si de cheltuieli;
- – aproba organigrama si strategia de personal ale fundatiei;
- – modifica statutul fundatiei;
- – indeplineste orice alte atributii prevazute in lege sau in statut.
Cenzorii sau comisia de cenzori – la fundatiile cu mai mult de 100 de membri inscrisi pana la data intrunirii ultimei adunari generale – exercita controlul financiar intern, indeplinind urmatoarele atributii:
- – verifica modul in care este administrat patrimoniul fundatiei;
- – intocmesc rapoarte si le inainteaza consiliului general;
- – pot participa la sedintele consiliului director, fara drept de vot;
OG26/2000 instituie o incompatibilitate intre calitatea de membru al consiliului director si cea de cenzor. De asemenea, majoritatea cenzorilor sunt membri ai fundatiei, iar cel putin unul dintre ei trebuie sa fie contabil autorizat sau expert contabil, in conditiile legii. Cat priveste comisia de cenzori, aceasta este compusa dintr-un numar impar de membri.
In ce conditii pot fi modificate actul constitutiv si statutul?
Operatiunea de modificare a actului constitutiv si/sau a statului asociatiei sau fundatiei se realizeaza prin inscrierea acestei mentiuni in Registrul asociatiilor si fundatiilor ce se gaseste la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul asociatia/fundatia. Adunarea generala, in cazul asociatiei, sau consiliul director, in cazul fundatiei, emit un proces-verbal, care va fi autentificat la notariat in prezenta membrilor consiliului director sau a unora dintre membrii acestuia, desemnati de adunarea generala (asociatie) sau de consiliul director (fundatie). Alaturi de procesul-verbal, va fi inaintata grefei judecatoriei si o cerere de modificare a actului constitutiv. Daca prin modificarea actului constitutiv se urmareste schimbarea sediului fundatiei, aceasta mentiune va trebui efectuata, in doua registre (de la vechiul si de la noul sediu). In acest scop, o copie de pe incheierea prin care s-a dispus schimbarea sediului va fi transmisa judecatoriei pe raza teritoriala a careia isi va avea fundatia, noua adresa.
Conditiile necesare pentru recunoasterea asociatiilor, fundatiilor sau federatiilor ca fiind de utilitate publica:
- activitatea sa fie de interes general sau comunitar si sa functioneze de cel putin 3 ani;
- a realizat majoritatea obiectivelor stabilite;
- prezinta un raport de activitate din care sa reiasa desfasurarea unei activitati anterioare semnificative, prin derularea unor proiecte proprii scopului sau; atasat raportului vor fi inaintate situatiile financiare anuale si bugetele de venituri si de cheltuieli pe ultimii 3 ani, anteriori datei depunerii cererii pentru recunoasterea statutului de utilitate publica;
- valoarea activului patrimonial pe fiecare din cei 3 ani trebuie sa fie cel putin egala cu valoarea patrimoniului initial.
Procedura acordarii statutului de utilitate publica
O asociatie, fundatie sau federatie devine de utilitate publica, prin emiterea unei hotarari de guvern. In vederea obtinerii acestui statut, in numele unuia dintre subiectele de drept mentionate anterior, va fi adresata o cerere catre ministerul sau autoritatea administratiei publice centrale in a carei sfera de competenta isi desfasoara activitatea.
In termen de 60 de zile, autoritatea administrativa competenta este obligata sa verifice daca sunt indeplinite conditiile legale. In caz afirmativ, autoritatea va transmite Guvernului documentatia aferenta pentru a dispune recunoasterea, iar, in caz contrar, va furniza, in termen de 30 de zile, un raspuns motivat persoanei juridice solicitante. Decizia privind conferirea statutului de utilitate publica, va fi luata de guvern, in cel mult 90 de zile de la depunerea cererii. Respingerea cererii de recunoastere va fi comunicata de autoritate in maximum 120 de zile.
Drepturi si obligatii ce decurg din statutul de utilitate publica:
- dreptul de a i se concesiona servicii publice, fara caracter comercial;
- dreptul preferential la resurse de la bugetul de stat si de la bugetul local, in limita sumelor aprobate de consiliile locale;
- dreptul de a mentiona, in toate actele pe care le incheie, ca asociatia sau fundatia este de utilitate publica;
- obligatia de a mentine cel putin performantele si activitatea care au determinat recunoasterea;
- obligatia de a comunica autoritatii competente orice modificari ale actului constitutiv si ale statutului, precum si rapoartele de activitate si bilanturile anuale;
- obligatia de a publica, in extras, in termen de 3 luni de la expirarea anului calendaristic, a rapoartelor de activitate si a bilanturilor anuale in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a-IV-a si in Registrul National al persoanelor fara scop patrimonial.
Veniturile asociatiilor si fundatiilor provin din:
- cotizatiile membrilor;
- dobanzile si dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile;
- dividendele societatilor comerciale infiintate de asociatii, federatii;
- venituri realizate din activitati economice directe;
- donatii, sponsorizari sau legate;
- resurse obtinute de la bugetul de stat sau de la bugetele locale;
- alte venituri prevazute de lege.
Persoanele juridice fara scop patrimonial pot infiinta societati comerciale. Dividendele obtinute din activitatea desfasurata de societatile comerciale, daca nu se reinvestesc in acestea, se utilizeaza, in mod obligatoriu, pentru realizarea scopului asociatiei, fundatiei sau federatiei.