Franciza
Regimul juridic al francizei se regaseste in OG 52/1997, republicata in 1998.
Contractul de franciza are ca finalitate transmiterea de la francizor (franchiser) la beneficiar (franchisee), persoane fizice sau juridice independente din punct de vedere financiar, a dreptului de a exploata sau a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.
In conformitate cu art.6 din ordonanta, la incheierea unui contract de franciza vor fi avute in vedere urmatoarele principii:
1. termenul trebuie fixat, astfel incat sa permita beneficiarului amortizarea investitiilor specifice francizei;
2. francizorul sa instiinteze beneficiarul cu un preaviz suficient de mare asupra intentiei de a nu reinnoi contractul;
3. identificarea neta a circumstantelor care pot avea ca efect o reziliere fara preaviz;
4. precizarea conditiilor in care poate avea loc cesionarea drepturilor care izvorasc din contract;
5. mentionarea dreptului de preemtiune (adica,
beneficiarul va fi obligat, daca exista oferte de cumparare de aceeasi valoare si una dintre acestea apartine francizorului, sa-i vanda acestuia din urma);
6. stipularea unor clauze de neconcurenta pentru protejarea know-how-ului;
7. determinarea obligatiilor financiare ale
beneficiarului, astfel incat sa favorizeze atingerea obiectivelor comune.
Partile contractului
Francizorul, care are in mod obligatoriu calitatea de comerciant:
- detine si exploateaza o activitate comerciala, pe o anumita perioada de timp, anterior lansarii retelei de franciza;
- este titular al drepturilor asupra unei marci inregistrate pentru care se bucura de protectie pentru o perioada cel putin egala cu durata contractului de franciza;
- confera dreptul de a exploata sau dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau serviciu;
- asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii inregistrate;
- utilizeaza personal si mijloace financiare pentru promovarea marcii sale, cercetarii si inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea produsului.
Beneficiarul (francizatul) este comerciantul, persoana fizica sau juridica, care a fost selectionat de francizor in baza a doua criterii legale – calitati manageriale si capacitate financiara – pentru a exploata o afacere.
Ce este specific unei retele de franciza?
- omogenitatea (toate firmele care fac parte dintr-o retea de franciza poarta acelasi nume comercial, promoveaza aceeasi marca, beneficiaza de egalitate de tratament);
- taxa de retea (este platita cu ocazia intrarii in retea);
- publicitatea (este, de obicei, in sarcina francizorului, dar beneficiarul are obligatia de a plati si o taxa de publicitate).
Care sunt clauzele obligatorii dintr-un contract de franciza?
- obiectul contractului: folosinta know-how-ului, a insemnelor de atragere a clientelei (marci, embleme, logo-uri), acordarea asistentei tehnice si/sau comerciale;
- drepturile si obligatiile partilor;
- detaliile financiare;
- durata contractului;
- conditiile de modificare, prelungire si reziliere.
…dar cele facultative?
- obligatia de dezvoltare a retelei, avand ca premisa respectarea identitatii si reputatiei francizorului;
- obligativitatea impusa beneficiarului de a achizitiona si comercializa in mod exclusiv produsele francizorului;
- exclusivitatea teritoriala a beneficiarului, in sensul ca pe cuprinsul spatiului concedat francizorului ii este interzisa perfectarea altor contracte de franciza, licentierea marcilor sale sau a altor insemne de atragere a clientelei francizate, transmiterea know-how-ului ori acordarea de asistenta tehnica sau comerciala catre alti comercianti;
- clauza de neconcurenta si confidentialitate; potrivit art.10 din OG 52/1997, francizorul poate insera asemenea prevederi contractuale pentru a impiedica instrainarea know-how-ului transmis pe durata contractului de exclusivitate. Beneficiarul nu poate desfasura pe tot parcursul executarii contractului, in mod nemijlocit sau prin intermediari, un comert identic sau asemanator. De asemenea, la incetarea relatiilor contractuale, persista obligatia respectarii regulilor unei concurente loiale;
- mentiuni relative la reinnoirea si rezilierea contractului; partile pot opta pentru prelungirea contractului, urmand sa precizeze termenul si conditile noului contract. Conform art.7 din ordonanta, neexecutarea culpabila a obligatiilor din contract de catre beneficiar va atrage raspunderea contractuala, insa in conditiile transmiterii unei notificari in scris si cu acordarea unui termen rezonabil de remediere.
Drepturile si obligatiile partilor
a) faza precontractuala:
Este perioada de tatonare, in care fiecare incearca sa afle cat mai multe unul despre celalalt, pentru a lua o decizie cat mai bine fundamentata. In acest sens trebuie interpretat art.2, potrivit caruia francizorul trebuie sa comunice potentialului beneficiar informatii relevante legate de:
- experienta dobandita si transferabila (nu se face referire la know-how, ci la gradul de solvabilitate al firmei, la vechimea acesteia etc.)
- conditiile financiare ale contractului (redeventa initiala sau taxa de intrare in retea, redevente periodice, din publicitate etc.)
- elemente care permit beneficiarului sa determine calculul rezultatului previzionat si sa-si intocmeasca planul financiar;
- obiectivele si aria exclusivitatii acordate;
- durata contractului, conditiile reinnoirii, rezilierii, cesiunii.
b) faza contractuala:
Obligatiile francizorului:
- sa asigure beneficiarilor sai o pregatire initiala, precum si asistenta comerciala si/sau tehnica permanenta pe toata durata existentei drepturilor contractuale;
- sa vegheze la pastrarea identitatii si reputatiei retelei de franciza, in calitatea de initiator si de garant al acestei retele
Obligatiile beneficiarului:
- sa dezvolte reteaua de franciza si sa mentina identitatea sa comuna, precum si reputatia acesteia;
- sa furnizeze francizorului orice informatie de natura a facilita cunoasterea si analiza performantelor si a situatiei reale financiare, pentru a asigura o gestiune eficienta in legatura cu franciza;
- sa nu divulge la terte persoane know-how-ul furnizat de catre francizor, atat pe toata durata contractului, cat si ulterior.
c) faza postcontractuala:
Relatiile postcontractuale vor fi guvernate de principiile concurentei loiale. Francizorul poate sa instituie obligatii ferme fostului beneficiar, avand ca scop protejarea caracterului confidential al afacerii si neutilizarea know-how-ului de catre retele concurente.
Avantajele francizei:
- pentru francizor este o modalitate de a promova activitatea in noi teritorii, folosind mijloacele concedentului/beneficiarului;
- pentru beneficiar este o oportunitate de a valorifica experienta francizorului, diminuand astfel simtitor riscul investitional.