De ce trebuie sa ne protejam marcile
PROCEDURA DE INREGISTRARE
Practic, de ce trebuie sa ne inregistram marca? Sunt justificate costurile de timp si bani? Raspunsul nu se poate constitui intr-o axioma. Dar, intr-o perioada cand se vorbeste tot mai mult despre maximizarea resurselor si reducerea costurilor, este nevoie si de o pozitionare foarte clara a produselor si serviciilor oferite. In mod evident ceea ce diferentiaza produsele dumneavoastra de cele ale concurentei este in primul rand marca sub care sunt prezentate cumparatorilor.
Legea nu impune nici o conditie in ceea ce priveste persoana celui care solicita inregistrarea marcii, care poate fi o persoana fizica sau juridica.
Procedura de inregistrare a unei marci cuprinde in practica doua faze.
In prima faza, solicitantul depune la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) o cerere tip impreuna cu documentele care atesta ca sunt indeplinite conditiile impuse de legislatia in vigoare, iar OSIM verifica inexistenta unei marci anterior inregistrate sau a unei similitudini evidente cu o marca anterior inregistrata.
A doua faza a procedurii de inregistrare consta in publicarea marcii. In termen de trei luni de la publicare, titularii unei marci anterior inregistrate pot face opozitie. Opozitia se face doar in scris, cu plata taxelor legale, si se judeca de catre o comisie de examinare din cadrul OSIM, dupa ce solicitantul isi prezinta punctul de vedere.
Printre tipurile de marci care nu pot fi inregistrate se numara:
- marci lipsite de caracter distinctiv;
- marcile care sunt compuse exclusiv din semne sau din indicatii devenite uzuale in limbajul curent sau in practicile comerciale;
- marcile constituite exclusiv din forma produsului, care este impusa de natura produsului sau este necesara obtinerii unui rezultat tehnic sau care da o valoare substantiala produsului;
- marcile care cuprind, fara autorizatia organelor competente, reproduceri sau imitatii de steme, drapele, embleme de stat etc.
De asemenea, nu se poate inregistra, decat cu acordul titularului unei marci anterioare, o marca:
- similara cu o marca anterioara si destinata a fi aplicata unor produse sau servicii identice sau similare, daca exista un risc de confuzie pentru public, incluzand si riscul de asociere cu marca anterioara;
- identica sau similara cu o marca notorie in Romania pentru produse sau servicii identice sau similare.
EFECTELE INREGISTRARII
Inregistrarea unei marci confera titularului marcii dreptul de folosinta exclusiva asupra marcii respective pe o perioada de 10 ani, care poate fi ulterior prelungita contra unei taxe de intretinere. Protectia oferita marcii inregistrate este conditionata de folosirea ei efectiva.
Orice persoana interesata poate cere decaderea din drepturi a titularului marcii, daca:
- marca nu a fost folosita pentru o perioada neintrerupta de cel putin 5 ani, pentru produsele/serviciile pentru care a fost inregistrata;
- daca din cauza actiunii/inactiunii titularului marcii aceasta a devenit uzuala;
- daca, in urma folosirii marcii, aceasta a devenit susceptibila sa induca publicul in eroare cu privire la anumite caracteristici ale bunului/serviciului.
Chiar daca inregistrarea la OSIM a unei marci nu confera protectie decat pe teritoriul Romaniei, se poate obtine recunoasterea si implicit protectia marcii la nivel international gratie mai multor tratate si conventii internationale ratificate de Romania.