Consultanta fiscala
Care sunt domeniile in care se poate acorda
consultanta fiscala?
- intocmirea declaratiilor de impozite si taxe;
- asistenta pe probleme fiscale si in materie de creante bugetare (amenzi, penalitati, majorari);
- reprezentare in fata organelor fiscale;
- expertiza in cadrul unui proces.
Ce conditii trebuie indeplinite pentru a deveni consultant fiscal?
- licentiat al unei facultati cu profil economic (prin legea de aprobare a ordonantei a fost eliminata categoria licentiatilor in stiinte juridice de la dreptul de a exercita acest tip de activitate);
- sa aiba o experienta de cel putin 5 ani in una dintre urmatoarele activitati: elaborarea si aplicarea legislatiei fiscale, administrarea si colectarea veniturilor publice, controlul fiscal, solutionarea contestatiilor, elaborarea si aplicarea reglementarilor contabile, precum si cea finaciar-contabila;
- sa nu aiba antecedente penale;
- sa aiba capacitate deplina de exercitiu, in conditiile Decretului nr. 31/1954 privind persoanele fizice si persoanele juridice;
- sa promoveze examenul pentru acordarea calitatii de consultant fiscal.
Persoanele care doresc sa desfasoare aceasta activitate si care, bineinteles, intrunesc conditiile de mai sus, vor sustine un examen la Ministerul de Finante. Examenul, care are ca bibliografie obligatorie: legislatia fiscala, gestiunea financiara si contabilitatea intreprinderii si elemente de drept financiar si fiscal, va consta intr-o proba scrisa si una orala. Ministerul de Finante va elibera celor care au promovat examenul un certificat de atestare. In baza acestuia, cel declarat promovat se va inregistra la Camera consultantilor fiscali si i se va elibera un carnet profesional.
Activitatea de consultanta fiscala se poate exercita si in cadrul unei societati comerciale care are ca obiect de activitate acest tip de consultanta. O asemenea societate va trebui sa obtina in prealabil o autorizare din partea Camerei consultantilor financiari.
Camera consultantilor fiscali este o organizatie profesionala de utilitate publica, persoana juridica fara scop lucrativ, care isi poate constitui si unitati teritoriale.
Care este rolul Camerei consultantilor fiscali?
- coordoneaza activitatea de consultanta fiscala;
- reprezinta interesele profesionale ale tuturor membrilor;
- acorda sprijin si asistenta membrilor Camerei, cat priveste problemele profesionale ale acestora;
- elaboreaza norme privind activitatea de consultanta fiscala;
- tine registrul membrilor Camerei;
- organizeaza cursuri de perfectionare a consultantilor fiscali;
- mediaza intre membrii Camerei si intre acestia, pe de o parte si clientii lor, pe de alta parte, in caz de diferende si la cerere;
- are atributii in materia angajarii raspunderii disciplinare a membrilor Camerei, stabilind sanctiuni;
- intretine relatii cu organizatiile de profil din tara si din strainatate;
- editeaza publicatii de specialitate.
Care sunt sursele de finantare ale Camerei?
- taxa de autorizare a societatilor comerciale de consultanta fiscala;
- taxa de inscriere in evidenta Camerei;
- cotizatiile membrilor Camerei;
- incasari din vanzarea publicatiilor proprii,
- donatii si sponsorizari;
- alte venituri din activitatea Camerei.
Cine pot fi membri ai Camerei?
- persoanele fizice carora li s-a emis un carnet profesional;
- societatile comerciale de consultanta fiscala, care au obtinut autorizatia de functionare din partea Camerei.
Subiectele de drept anterior mentionate pot exercita, pe langa activitatea de consultanta fiscala, in conditiile actelor normative respective, activitati de expertiza contabila, audit finaciar, instruire si perfectionare in domeniul fiscal.
Consultantul fiscal poate lucra la mai multe societati comerciale, atata timp cat nu sunt stirbite obiectivitatea si independenta profesionala.
In ce situatii este retras certificatul de atestare a calitatii de consultant fiscal?
- atestatul de consultant fiscal a fost retras ca urmare a savarsirii in concurs a infractiunilor de fals material in inscrisuri oficiale (art. 288. alin. 1 Cod penal) si uz de fals (art. 291 Cod penal); Ministerul Finantelor Publice are competenta de a retrage atestatul, in calitate de emitent al acestui document;
- consultantul fiscal incalca prevederile Codului privind conduita etica si profesionala in domeniul consultantei fiscale; Camera este cea care are caderea de a recurge la aceasta solutie;
- in caz de neplata a cotizatiei pe o perioada de un an.
Ce ipoteze sunt susceptibile sa determine retragerea autorizatiei de functionare a unei
societati comerciale de consultanta fiscala?
- dizolvarea societatii comerciale;
- constatarea post factum a emiterii in mod eronat a autorizatiei sau neindeplinirea ulterioara a conditiilor de autorizare de catre societatea comerciala;
- neplata cotizatiei pe o perioada de un an.
Retragerea certificatului de atestare sau a autorizatiei, dupa caz, atrage dupa sine interdictia practicarii profesiunii si a utilizarii titlului de consultant fiscal, respectiv a denumirii de societate comerciala de consultanta fiscala. Decizia de retragere a documentelor oficiale de exercitare a profesiunii poate fi atacata in contencios administrativ, in conditiile Legii nr.29/1990.
- Ce mentiuni trebuie sa cuprinda Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala?
- numele si prenumele, domiciliul stabil (persoane fizice) sau, dupa caz, denumirea si sediul social (societati comerciale) si alte date de identificare;
- numele si prenumele persoanelor fizice care presteaza servicii de consultanta fiscala in numele firmei;
- numele, prenumele si domiciliul stabil al asociatilor/actionarilor, directorilor si membrilor consiliilor de administratie.
Consultantii fiscali au obligatia de a transmite Camerei orice modificari intervenite in datele lor de identificare. Exercitarea activitatii de consultant fiscal este incompatibila cu orice alte activitati salarizate, sub rezerva ipotezelor infatisate anterior.
Ministerul Finantelor supravegheaza activitatea Camerei consultantilor fiscali si urmareste ca toate normele emise de Camera sa fie compatibile cu legislatia in vigoare.
Utilizarea fara drept a titlului de consultant fiscal sau a denumirii de societate de consultanta fiscala constituie contraventie, daca nu a fost savarsita in conditii apte sa atraga raspunderea penala, si se sanctioneaza cu amenda de la 15 la 25 de milioane de lei. Constatarea si aplicarea contraventiilor este in sarcina persoanelor desemnate de ministrul finantelor.