Concediat prin email: E moral sau imoral? Se pot face abuzuri?
Pentru a obţine răspunsurile la aceste întrebări, am stat de vorbă cu Corina Diaconu, Managing Director ABC Human Capital (foto).
Ea ne-a precizat că problema nu este neapărat de moralitate sau imoralitate a acestei măsuri, ci mai degrabă de îndeplinirea unor proceduri, absolut necesare, de altfel, în lipsa unor alte variante.
"Sunt cazuri în care cei care sunt concediaţi refuză efectiv să semneze documentele de informare. Într-o situaţie de acest gen, o masură ca aceasta este binevenită pentru angajator, care poate astfel să îndeplinească o procedură şi să acţioneze după litera legii.
În anumite ţări, deciziile de avertisment, de exemplu, sunt afişate public celor care refuză să le semneze de primire şi astfel se consideră procedura îndeplinită”, ne-a explicat Corina Diaconu.
Să nu uităm, de asemenea, că trăim în era tehnologiei, aşa că e recomandat să avansăm la următorul nivel, ca să nu ne mai îngropăm în hârtii, mai subliniază Corina Diaconu.
Cât despre dezavantaje, ar putea exista situaţii în care măsura ar putea fi aplicată abuziv.
"Noua prevedere legală poate fi considerată imorală, însă nu nelegală, doar atunci când angajatorul nu discută direct cu angajatul, ci alege ca unic mod de informare email-ul, fără discuţii prealabile.
Însă atâta vreme cât folosim această măsură fără să facem abuzuri, o văd ca pe o uşurare legislativă”, a adăugat aceasta.
Evident, mai depinde şi cui adresăm această speţă de moralitate versus imoralitate.
"Cel mai probabil, angajatorii vor saluta această iniţiativă, însă angajaţii o vor vedea ca pe un alt mod în care angajatorul este îndreptăţit să facă diverse abuzuri", a incheiat Corina Diaconu.
Reamintim că judecătorii Curţii Supreme au considerat că această modalitate de comunicare a documentului este legală, însă doar dacă sunt respectate anumite condiţii.
Una dintre ele este ca angajatul să fi comunicat angajatorul adresa de email şi doar dacă în respectiva companie exista obiceiul comunicării cu angajaţii prin email.
Mai mult, decizia de concediere trebuie să fie în format PDF şi să conţină toate elementele cerute de Codul Muncii, inclusiv motivele de concediere, perioada de preaviz şi lista locurilor de muncă vacante din companie şi termenul în care angajatul concediat poate opta pentru unul dintre ele. Nu este însă necesară semnătura electronică.
Decizia de concediere poate fi contestată de angajat din momentul primirii ei prin poşta electronică, potrivit judecătorilor de la Curtea Supremă.