Comerțul pe Facebook, din ce în ce mai popular. Ce trebuie să faci ca să fii „legal”?
Comerţul pe Facebook este precum „Tărâmul lui Oz”. O ţară fantastică, promiţătoare, dar pavată la fiecare pas cu provocări şi primejdii. Nu puţini sunt cei care desfiinţează comerţul pe Facebook, invocând motivul că într-un mediu în care lumea doreşte să socializeze este inadecvat să încerci să vinzi ceva. E ca şi cum la o bere cu prietenii i-ai pune la un moment dat să-şi scoată portofelul, iar tu să începi să le vinzi jucării, pantofi, telefoane sau cine mai știe ce. Cu toate acestea, companiile care nu au o pagină aici aproape că nu există, în vreme ce grupurile de tipul „Bazar” sunt pline de anunțuri. Lasând deoparte conturile de companii, persoanele fizice care comercializează diverse cu ajutorul acestui instrument trebuie să intre și ele în „cărțile” celor de la Registrul Comerțului.
Astfel, dacă vrei să desfășori activități comerciale pe rețelele de socializare (în mod legal) trebuie să te înregistrezi la Registrul Comerțului și să plătești taxe, ca urmare a veniturilor obținute. Mai mult, trebuie să ții cont și de o serie și de obligații ce le revin comercianților ce desfășoară comerț electronic.
Prin urmare, care ar trebui să fie Regimul juridic al persoanelor care desfășoară activități comerciale pe rețele de socializare?
Potrivit art. 3 alin. (3) din Noul Cod civil, exploatarea unei întreprinderi constă în exercitarea sistematică a unei activități de producție, administrare ori înstrăinare de bunuri sau prestare de servicii, indiferent dacă activitatea respectivă are sau nu un scop lucrativ, acestei noțiuni fiindu-i corespunzatoare prevederile art. 8 alin. (2) din Legea nr. 71/2011 privind punerea în aplicare a Codului Civil, care reglementează înlocuirea noțiunilor "acte și fapte de comerț" cu aceea de "activități de producție, comerț sau prestări servicii”.
Cu alte cuvinte, dacă vrei să vinzi bunuri, de orice fel, prin intermediul Facebook, că mai mult la el ne referim ca rețea de socializare, trebuie să te înregistrezi și să obții o serie de autorizații necesare scopului tău, adică acela de a desfășura activități economice.
În ceea ce privește recunoașterea comerțului prin Internet, acestuia îi este desemnat codul CAEN 4791.
Ce impozite trebuie să plătești?
Potrivit Adolfinei Pop, consultant fiscal și membru al forumului AvocatNet.ro, pentru a desfășura orice activitate, inclusiv comerț prin intermediul Internetului, trebuie să existe o formă de organizare, de exemplu o societate, o întreprindere individuală sau o persoană fizică autorizată. În contextul comerțului electronic, nu există nicio diferență din punct de vedere al impozitării, ci depinde doar de forma de organizare: societate cu răspundere limitată, societate pe acțiuni, persoană fizică autorizată sau intreprindere individuală.
Ce obligații ai dacă desfășori comerț electronic?
În cazul în care te-ai hotărât să îți monetizezi pasiunea pentru realizat accesorii, pe Facebook, trebuie să știi că după ce te-ai înregistrat într-o formă de organizare, trebuie să pui la dispoziție atât posibililor clienți cât și autorităților, informații cu privire la:
- numele sau denumirea furnizorului de servicii;
- domiciliul sau sediul furnizorului de servicii;
- numerele de telefon, fax, adresa de poștă electronică și orice alte date necesare contactării furnizorului de servicii;
- numărul de înmatriculare fiscală sau alte mijloace similare de identificare;
- codul de înregistrare fiscală;
- datele de identificare ale autorității competente, în cazul în care activitatea furnizorului de servicii este supusă unui regim de autorizare;
- titlul profesional și statul în care a fost acordat, corpul profesional sau orice alt organism similar din care face parte, indicarea reglementărilor aplicabile profesiei respective în statul în care furnizorul de servicii este stabilit, precum și a mijloacelor de acces la acestea, în cazul în care furnizorul de servicii desfășoară o activitate profesională reglementată;
- tarifele aferente serviciilor oferite, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea adaugată, precum și a cuantumului acesteia;
- includerea sau neincluderea în preța cheltuielilor de livrare, precum și valoarea acestora, dacă este cazul;
Despre ce riscă cei care nu sunt înregistrați așa cum am menționat mai sus, este de la sine înțeles. A zis cineva că este ușor să faci „antreprenoriat”?