Comanda online nu a venit încă. Știi care îți sunt drepturile?
Suntem în luna cadourilor, ceea ce înseamnă că este o perioadă aglomerată pentru comercianți, chiar și cei online. Cel mai frecvent, acest lucru se vede în comenzile care vin într-un timp mai îndelungat decât în mod normal. Cu toate acestea, cumpărătorii online au drepturi, despre care nu știu, de cele mai multe ori.
Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) sfătuiește ca, în cazul intarzierilor la livrarea unor bunuri comandate online, cumpărătorii sa se adreseze direct comerciantilor, care au obligația de a se asigura că produsele ajung, în termenul agreat.
- Achiziționarea online a unor bunuri reprezintă un contract încheiat prin mijloace de comunicație la distanță între comercianți și persoană care comandă. De regulă, prin acest contract, comercianții se angajează față de clienții lor să furnizeze produsele comandate într-un anumit termen.
- Expedierea bunurilor achiziționate online se face în baza unor contracte de prestări de servicii poștale dintre comercianți (expeditori) și furnizorii de servicii poștale (firme de curierat, de exemplu).
- În acest caz, utilizatorii reprezintă o terță parte, respectiv destinatarii coletelor poștale, fără a avea o relație contractuală cu prestatorii de servicii poștale, ci doar cu acei comercianți online de la care au achiziționat produsele.
- Dacă livrarea coletelor nu se încadrează în termenul precizat de site-ul de pe care au comandat produsele, utilizatorii se pot adresa comercianților online, care pot verifica stadiul expedierilor și îi pot solicita curierului livrarea coletelor.
- În măsura în care site-ul comerciantului permite acest lucru, utilizatorii sunt sfătuiți să opteze pentru un serviciu poștal care le permite verificarea conținutului coletului la livrare, iar dacă observă eventuale deteriorări, să le semnaleze atât curierului (printr-un document încheiat la recepționarea coletului), cât și comerciantului sau să refuze primirea coletului.
Totodată, ANCOM recomandă:
- În cazul în care comerciantul nu a soluționat amiabil reclamația referitoare la întârzierea comenzii, te poți adresă Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor care poate verifică în ce măsură comerciantul a respectat legislația referitoare la executarea contractelor și aplică sancțiuni corespunzătoare.
- În situația în care conținutul coletului este deteriorat și comerciantul refuză soluționarea amiabila a sesizării tale, te poți adresă instanței de judecată competente.
- Chiar în situația în care deteriorarea coletului a survenit pe parcursul livrării coletului, doar instanță de judecată poate aprecia în ce măsură poate fi angajată răspunderea furnizorului de servicii poștale și îl poate obligă pe acesta la plată despăgubirilor aferente prejudiciului suferit în urmă deteriorării, potrivit ANCOM.