Ce trebuie sa stii cand (te) angajezi
Acte necesare la angajare
Dupa ce angajatorul a decis sa-ti acorde un post in companie, pentru ca relatiile contractuale sa poata lua nastere in mod legal, este nevoie de incheierea unui contract individual de munca in forma scrisa. Prin acest contract, persoana fizica – denumita salariat – se obliga sa presteze munca pentru angajator si sub autoritatea acestuia, in schimbul unei contraprestatii denumita salariu.
Desi exista mai multe tipuri de contracte de munca, actele necesare viitorilor angajati sunt aceleasi. Angajatului ii vor fi cerute, in principal, urmatoarele documente: carte de identitate, carnet de munca (daca a mai fost angajat anterior), Curriculum Vitae (CV), diplome, avize sau alte autorizatii obtinute, livret militar (daca este cazul) si cazier judiciar, nota de lichidare de la angajatorul anterior si certificat medical.
Dintre actele mentionate mai sus, unul dintre cele mai importante este certificatul medical. Nu se poate incheia un contract de munca daca viitorul angajat nu prezinta un certificat medical care sa ateste faptul ca persoana respectiva este apta sa desfasoare munca respectiva. In lipsa certificatului medical, contractul de munca poate fi considerat nul. Este bine de stiut ca legea ii interzice angajatorului sa solicite angajatelor teste de sarcina la incadrarea in munca.
Drepturile si obligatiile angajatului
Unul dintre principiile impuse de legislatia muncii este cel al informarii si cooperarii periodice dintre angajat si angajator. Astfel, inainte de incheierea contractului, angajatorul are obligatia de a-l informa pe angajat cu privire la principalele clauze ale contractului individual de munca. Dintre acestea, cele mai importante informatii sunt cele legate de:
- functia ocupata, incadrata in nomenclatorul Clasificarii ocupatiilor din Romania sau in alte acte normative;
- atributiile postului;
- data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;
- durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;
- durata normata a muncii (exprimata in ore pe zi si ore pe saptamana);
- indicarea contractului colectiv de munca ce reglementeaza conditiile de munca ale salariatului;
- durata perioadei de proba (daca exista);
In cazul in care angajatorul nu-si indeplineste obligatia de informare, angajatul poate solicita in instanta despagubiri pentru daunele suferite.
Dupa indeplinirea obligatiei de informare, partile pot incepe negocierea contractului de munca. Pe parcursul negocierilor, oricare dintre parti va putea fi insotita de terte persoane, inclusiv avocati. Angajatorul ii poate solicita viitorului angajat sa semneze un contract de confidentialitate, caz in care si tertele persoane participante vor avea obligatia de a nu divulga informatiile obtinute pe parcursul negocierilor. De asemenea, inainte de incheierea contractului de munca, viitorul angajator poate solicita informatii si de la angajatorii anteriori. Informatiile solicitate se pot referi exclusiv la functiile indeplinite si la durata angajarii anterioare. Viitorul angajat trebuie in mod obligatoriu informat in legatura cu solicitarea de informatii de la fostul angajator, dar fara a se putea opune.
Mai trebuie stiut ca atat la incheierea contractului de munca, cat si pe parcursul desfasurarii acestuia, angajatorul poate solicita semnarea de catre angajat a unui contract de neconcurenta. Astfel, angajatul se obliga ca dupa terminarea contractului sa nu presteze in propriul folos sau pentru alt angajator o activitate concurenta cu activitatea firmei la care este angajat in prezent. Pentru aceasta obligatie asumata, angajatul va primi o remuneratie prevazuta in contractul de neconcurenta. Contractul de munca incheiat intre cele doua parti va contine, in mod obligatoriu, suma prevazuta drept remuneratie.
Procedura de inregistrare
Contractul de munca este considerat valabil din momentul in care cele doua parti, angajat si angajator, isi dau acordul, fie acesta chiar si unul verbal. Totusi, pentru a nu fi sanctionat contraventional, angajatorul trebuie sa incheie contractul in forma scrisa si sa-l inregistreze la inspectoratul teritorial de munca si in registrul de evidenta a salariatilor.
Cu toate ca legislatia in vigoare nu mai impune completarea carnetelor de munca, se intampla frecvent ca societatile sa mentina in continuare completarea acestor carnete, din motive logistice. In plus, pentru cei care au deja deschise carnete de munca, acestea vor fi in continuare completate.