Ce drepturi avem in cazul prelucrarii datelor cu caracter personal
Prelucrarea datelor cu caracter personal reprezinta orice operatiune care se efectueaza asupra acestor date, prin mijloace automate sau neautomate: colectarea, inregistrarea, organizarea, stocarea, adaptarea ori modificarea, extragerea, blocarea, stergerea sau distrugerea. Legea se aplica prelucrarilor de date cu caracter personal, efectuate de persoane fizice sau juridice, romane ori straine, de drept public sau de drept privat, numite operatori.
Drepturile persoanei vizate potrivit Legii nr. 677/2001
Dreptul de acces la date arata ca orice persoana vizata are dreptul de a obtine de la operator, la cerere si in mod gratuit pentru o solicitare pe an, confirmarea faptului ca datele care o privesc sunt sau nu sunt prelucrate de acesta. Operatorul este obligat sa comunice informatii, in termen de 15 zile de la data primirii cererii, privind: scopul prelucrarii, categoriile de date avute in vedere sau categoriile de destinatari ai datelor si despre existenta dreptului de a inainta plangere catre autoritatea de supraveghere, precum si de a se adresa instantei pentru atacarea deciziilor operatorului.
Dreptul de interventie asupra datelor spune ca orice persoana vizata are dreptul de a obtine de la operator, la cerere si in mod gratuit rectificarea, actualizarea, blocarea sau stergerea datelor a caror prelucrare nu este conforma prezentei legi, in special a datelor incomplete sau inexacte; transformarea in date anonime a datelor a caror prelucrare nu este conforma legii.
Conform dreptului de opozitie, persoana vizata are dreptul de a se opune in orice moment, din motive intemeiate si legitime legate de situatia sa particulara, ca datele care o vizeaza sa faca obiectul unei prelucrari, cu exceptia cazurilor in care exista dispozitii legale contrare. In caz de opozitie justificata, prelucrarea nu mai poate viza datele in cauza. Dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale presupune ca orice persoana are dreptul de a cere si de a obtine: (a) retragerea sau anularea oricarei decizii care produce efecte juridice in privinta sa, adoptata exclusiv pe baza unei prelucrari de date cu caracter personal, efectuata prin mijloace automate, destinata sa evalueze unele aspecte ale personalitatii sale, precum competenta profesionala, credibilitatea, comportamentul sau orice alte asemenea aspecte; (b) reevaluarea oricarei alte decizii luate in privinta sa, care o afecteaza in mod semnificativ, daca decizia a fost adoptata exclusiv pe baza unei prelucrari de date care intruneste conditiile prevazute la lit. (a). Orice persoana are dreptul de a se adresa justitiei fara a se aduce atingere posibilitatii de a se adresa cu plangere autoritatii de supraveghere. Persoanele vizate beneficiaza si de dreptul de a se adresa justitiei in cazul incalcarii drepturilor garantate de legea nr. 677/2001. De asemenea, persoana care a suferit un prejudiciu in urma unei prelucrari de date cu caracter personal, efectuata in mod ilegal, se poate adresa instantei competente pentru repararea acestuia. Instanta competenta este cea in a carei raza teritoriala domiciliaza reclamantul. Cererea de chemare in judecata este scutita de taxa de timbru.
Plangeri adresate autoritatii de supraveghere
Supravegherea si controlul prelucrarii datelor cu caracter personal se realizeaza de catre Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Persoanele vizate pot inainta plangere catre aceasta autoritate numai dupa trecerea unui termen de 15 zile de la inaintarea unei plangeri cu acelasi continut catre operator, cu exceptia cazului in care o intarziere ar cauza un prejudiciu iminent si ireparabil. Autoritatea de supraveghere poate ordona, daca apreciaza necesar, suspendarea unora sau tuturor operatiunilor de prelucrare pana la solutionarea plangerii.