Asociatiile
Cine poate infiinta o asociatie sau fundatie
si in ce domenii?
Orice persoana fizica sau juridica care urmareste desfasurarea unei activitati de interes general, de interes comunitar sau in interesul ei propriu de natura nepatrimoniala se poate constitui in asociatie sau fundatie, respectand dispozitiile prezentei ordonante.
- domenii de interes general:
- dezvoltare economica, culturala si sociala, promovarea si apararea drepturilor si libertatilor omului, promovarea sanatatii, educatiei, stiintei, artelor, traditiilor, culturii, conservarea monumentelor culturale, asistenta sociala, ajutorarea saracilor si defavorizatilor, asistenta persoanelor cu dizabilitati fizice, a copiilor si a persoanelor in varsta, activitatea de tineret, cresterea gradului de implicare civica, protejarea mediului si a naturii, sprijinirea religiei si a valorilor umane, sustinerea bunastarii sociale, sprijinirea lucrarilor publice si a sportului, incurajarea activitatilor sportive;
- domenii de interes comunitar, specific unei comunitati (cartier, localitate, unitate administrativ-teritoriala) sau unui grup de persoane fizice sau juridice care au un obiectiv comun, impartasesc aceleasi valori (opinii, cultura, orientare religioasa, sociala, profesionala etc.).
Prevederile de drept privat, respectiv legea civila, sunt cele care carmuiesc statutul juridic al asociatiilor si fundatiilor.
Ce este o asociatie?
Asociatia este acel subiect de drept privat, constituit din cel putin trei persoane, care hotarasc sa puna in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, comunitar sau, dupa caz, in interesul lor nepatrimonial.
Personalitatatea juridica a asociatiei este dobandita in momentul inscrierii in Registrul asociatiilor si fundatiilor, aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are aceasta sediul.
In virtutea dreptului la asociere, statuat in art. 40 din Constitutie, persoanele fizice se pot asocia fara a constitui neaparat o persoana juridica.
Actul autentic si statutul asociatiei trebuie sa imbrace forma autentica, sub sanctiunea nulitatii absolute. Autentificarea statutului nu poate fi efectuata in lipsa prezentarii unei dovezi eliberate de Ministerul Justitiei privind disponibilitatea denumirii noii asociatii. Este interzisa, sub sanctiunea refuzului eliberarii dovezii, folosirea in denumirea acestora a unor cuvinte sau sintagme caracteristice institutiilor sau autoritatilor publice, unor profesii liberale sau unor activitati care au reglementari proprii.
Elementele obligatorii cuprinse in actul constitutiv:
- datele de identificare a asociatilor (nume/denumire si domiciliu/sediu);
- exprimarea vointei de asociere si a scopului propus;
- denumirea asociatiei;
- sediul asociatiei;
- durata de functionare a asociatiei (determinata sau nedeterminata);
- patrimoniul initial al asociatiei; activul patrimonial, cu o valoare de cel putin dublul salariului minim brut pe economie, il reprezinta aporturile in natura si/sau in bani ale asociatilor;
- componenta nominala a celor dintai organe de conducere, administrare si control ale asociatiei;
- persoana sau persoanele imputernicite sa participe la derularea procedurii de dobandire a personalitatii juridice;
- 9. semnaturile asociatilor.
Statutul trebuie sa prevada in mod obligatoriu:
-
reiterarea elementelor enumerate anterior, cu exceptia
pct.7 si 8; - explicitarea scopului si a obiectivelor asociatiilor;
- modul de dobandire si de pierdere a calitatii de asociat;
- drepturile si obligatiile asociatilor;
- categoriile de resurse patrimoniale ale asociatiei;
- atributiile organelor de conducere, administrare si control;
- afectatiunea bunurilor, in cazul dizolvarii asociatiei.
Procedura de infiintare a unei asociatii
Cererea de inscriere este insotita de actul constitutiv, de statut, de actele doveditoare ale sediului si patrimoniului initial si de avizul ministerului sau organului de specialitate al administratiei publice centrale in a carui sfera de competenta isi desfasoara activitatea.
In termen de 3 zile de la depunerea cererii si a documentelor aferente, un judecator desemnat de presedintele instantei verifica legalitatea si, in caz afirmativ, pronunta o incheiere, prin care dispune inscrierea asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor, incheiere care se comunica, din oficiu, si organului financiar local in a carui raza teritoriala se afla sediul asociatiei, pentru evidenta fiscala. Daca exigentele de legalitate nu sunt intrunite, dupa expirarea termenului de 3 zile, judecatorul il va cita, in camera de consiliu, pe reprezentantul asociatiei si ii va da un nou termen de cel mult o saptamana pentru remedierea neregularitatilor. Daca nici de aceasta data nu au fost inlaturate neajunsurile constatate sau, daca, desi legal citat, imputernicitul asociatiei lipseste, va fi pronuntata o incheiere motivata de respingere a cererii de inscriere.
Hotararile date in aceasta materie sunt supuse doar caii de atac a recursului, iar termenul de 5 zile curge de la pronuntare, pentru cei prezenti si de la comunicare, pentru cei care au lipsit.
Ramanerea definitiva si irevocabila a incheierii de admitere este urmata de inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor asociatiei. La cerere, poate fi eliberat un certificat de inscriere, care va fi instrumentul juridic ce va proba in relatiile cu tertii calitatea de persoana juridica a fundatiei.
Asociatia isi poate constitui filiale in teritoriu, cu conditia unui numar minim de 3 membri, organe de conducere proprii si un patrimoniu distinct de cel al asociatiei.
Organele asociatiei
Adunarea generala este organul de conducere ce reuneste totalitatea membrilor asociatiei si care:
- se intruneste cel putin o data pe an;
- are drept de control permanent asupra consiliului director si asupra cenzorilor;
- stabileste strategia si obiectivele generale ale asociatiei;
- aproba bugetul de venituri si de cheltuieli si bilantul contabil;
- alege si revoca membrii consiliului director;
- alege si revoca cenzorii sau membrii comisiei de cenzori;
- isi da acordul pentru infiintarea de filiale;
- modifica actul constitutiv si statutul;
- are competente cat priveste dizolvarea si lichidarea asociatiei, precum si stabilirea destinatiei bunurilor ramase dupa lichidare.
Hotararile Adunarii generale au efect obligatoriu si pentru asociatii care nu au luat parte la adunare ori au votat impotriva. Acestia din urma pot ataca cu recurs in termen de 15 zile acele hotarari pe care le considera ilegale sau nestatutare.
Regulile privind modul de organizare si functionare a adunarii generale sunt stabilite in statut.
Consiliul director, care poate fi compus si din persoane din afara asociatiei, cu conditia ca numarul acestora sa nu depaseasca un sfert din componenta sa:
- pune in executare hotararile Adunarii generale;
- prezinta Adunarii generale raportul de activitate pe perioada anterioara, executarea bugetului de venituri si cheltuieli, a bilantului contabil, proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si programul proiectelor asociatiilor;
- incheie acte juridice in numele si pe seama asociatiei;
- aproba organigrama si politica de personal, daca prin statut nu se prevede altfel;
- indeplineste orice alte atributii prevazute in statut sau hotarate de adunare.
Cenzorii, iar in cazul asociatiilor cu mai mult de 100 de asociati, comisia de cenzori:
- asigura controlul financiar intern;
- verifica modul in care este administrat patrimoniul asociatiei;
- intocmeste rapoarte si le prezinta Adunarii generale;
- poate participa la sedintele consiliului director, fara drept de vot.