Lectia afacerilor de familie: fiti diferiti!
Cu 2.000 de marci, bani imprumutati de la niste prieteni din Germania, fizicianul Adrian Bodea a dorit sa-si fructifice experienta de cercetator, asa ca la inceputul anilor ’90, a lansat Adrem Invest, o afacere specializata in ingineria industriala si energetica. Dupa putin timp, i s-a alaturat si fratele sau, Corneliu. Programele de cercetare in care a fost implicat Adrian presupuneau tehnologii sub vid si astfel, contactul cu industria si aplicatiile vidului i-au deschis apetitul de a incerca sa dezvolte o afacere intr-un domeniu de nisa.
O afacere de familie de 16 milioane de euro
In primii ani, strategia de business nu le-a fost foarte clara, s-au bazat mai mult pe intuitie, recunoaste Corneliu Bodea. Insa dupa scurt timp, afacerea a evoluat, iar in 1995 au devenit furnizori de solutii proprii pentru aplicatiile vidului in industrie si au inceput sa livreze instalatii clientilor de pe trei continente si din diferite sectoare industriale.
In 1999, compania a inceput sa isi imbunatateasca expertiza in domeniul energetic prin dezvoltarea unor capacitati proprii de proiectare si de inginerie tehnologica. Astfel, in 2000 au devenit furnizori locali in solutii de automatizare pentru retelele de distributie a energiei electrice si au lansat divizia de Automatizari. In ultimii 10 ani, aceasta divizie a evoluat constant, iar in prezent compania lor este recunoscuta ca lider pe piata locala de automatizari industriale in furnizarea de solutii SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition) pentru retelele de utilitati. RADET Bucuresti, Transgaz, Electrica, CFR, Enel sau Transelectrica sunt cateva dintre companiile cu care Adrem Invest a incheiat parteneriate.
Odata cu aparitia primelor semne ale crizei economice din 2008, compania a decis sa investeasca in divizia de servicii integrate. Ocazia a venit odata cu externalizarea de catre CEZ Romania a serviciilor de citire contoare si de administrare a grupurilor de masura. Divizia infiintata atunci ofera astazi servicii integrate unui numar de 1,3 milioane de clienti aflati in sapte judete.
De altfel, compania are contributii in cele mai diverse domenii, de la metalurgie, chimie, energie nucleara, pana la industria auto si industria bunurilor de larg consum. Activitatea lor diversa se leaga si de productia frigiderului dar si de becul pe care romanii il folosesc. Pentru finalul anului 2010, compania si-a propus o cifra de afaceri de 16,4 milioane euro, cu 61% mai mare fata de anul precedent.
Ce trebuie sa stiti atunci cand demarati un business de familie
Liviu Gioaba, Business Development Manager, Achieve Global
- Bazati-va pe resursele voastre financiare, atat pentru start, cat si pentru mentinere si dezvoltare. Bancile nu mai sunt deloc la fel de „saritoare” cum erau inainte, iar fonduri europene puteti atrage doar pe anumite domenii de business si cu investitii de efort si de timp foarte mari;
- Retineti ca autoritatile nu incurajeaza mediul de afaceri in general si au o capacitate semnificativa de complicare a normelor si un nivel crescut de birocratie;
- Principalul risc intr-un astfel de business este dat de modul in care se schimba oamenii cand la mijloc sunt bani. In majoritatea afacerilor de acest tip, lacomia si capacitatea unora de a face orice pentru a pune mana pe mai multi bani, a distrus relatiile dintre frati, veri, cumnati sau chiar parteneri de viata.
Leadership antreprenorial
Afacerile de familie care se lanseaza pe piata romaneasca pleaca de la know-how-ul, experienta sau chiar dorinta de-o viata a cuiva, care isi gaseste resursele necesare in familie. In functie de specificul businessului, antreprenorii trebuie sa inteleaga cat mai bine afacerea pe care o incep, mai ales daca pornesc de la ideea unui proiect pe termen lung.
La capitolul resurse necesare lansarii unui business de familie, Liviu Gioaba, Business Development Manager, Achieve Global, spune ca acestea „n-ar trebui sa difere de cele pe care se bazeaza toate afacerile de tip non-familial mai mici, mai mari sau chiar multinationale.” Dintre ingredientele nelipsite in reteta unei afaceri de familie, el enumera: cunostinte, experienta, leadership, organizare, inovatie, idei, motivatie, imaginatie, bani, timp, informatie. Aceste resurse sau macar cele mai multe dintre ele, trebuie detinute de membrii familiei care demareaza afacerea: „Odata ajuns la acest moment de sinceritate cu tine si de maturitate de business mai ramane de parcurs un pas critic inainte de a te apuca efectiv de afacere: sa cauti potentialul si oportunitatile pe care le identifici in piata”, completeaza consultantul.
5 reguli de aur in lansarea unei afaceri de familie
Corneliu Bodea, vicepresedinte Adrem Invest
1. Sa se iubeasca si sa se respecte reciproc;
2. Sa abandoneze orgoliul;
3. Sa se bazeze pe incredere;
4. Sa-si imparta rolurile bazandu-se pe competente;
5. Sa ramana uniti tot timpul, atat in business, cat si in viata de familie.
Accent pe pregatirea angajatilor
Liviu Gioaba constata ca in momentul de fata unele afaceri de familie au disparut de pe piata, altele doar si-au incetinit ritmul, insa foarte putine isi mai ating obiectivul de crestere propus acum cativa ani. Tendinta celor mai multe dintre ele este sa iasa din amorteala si sa faca ceva diferit, adica se orienteaza catre o pregatire accentuata a angajatilor in domeniul relatiei cu clientii si a leadershipului, spre deosebire de directia vanzarilor si managementului avuta inainte.
Indiferent de domeniul in care va lansati businessul, cel mai important lucru pe care trebuie sa-l respecte afacerea voastra este calitatea serviciilor. Un mare avantaj al unei afaceri de familie vine din faptul ca sunt mai multe persoane, motivate sa stabileasca procese si proceduri eficiente, sa urmareasca implementarea lor, astfel incat produsul sa fie de o calitate competitiva. In mare, acestea sunt considerentele pe care ar trebui sa le luati in calcul atunci cand vreti sa va puneti familia la treaba.
Cum sa eviti esecul intr-o afacere de familie
- Pastrarea respectului si a relatiilor de familie fara manifestari de ego de tip patron-sef;
- Stabilirea clara, de comun acord si de la inceput a atributiilor si nivelului decizional al fiecaruia;
- Stabilirea clara a participatiei in investitie si a cotei de castig a fiecaruia;
- Stabilirea clara, de comun acord, normelor si procedurilor;
- Asigurarea transparentei tuturor deciziilor si proceselor pentru a cultiva increderea intre membrii familiei.