Hotelurile de anvelope, un serviciu pentru şoferii civilizaţi
Acest tip de afacere, apărut de cel mult doi ani în România, încurajează antreprenorii care deţin spaţii de depozitare, service-uri, spălătorii auto şi benzinării, să se gândească la oportunitatea deschiderii unui hotel de anvelope mai ales că începând de la 1 noiembrie a intrat în vigoare legea „anvelopelor de iarnă“, care obligă şoferii să poarte cauciucurile de iarnă în orice zi a anului în care drumurile sunt acoperite cu gheaţă, zăpadă sau polei.
Un exemplu de astfel de serviciu, a apărut pe piaţa ieşeană încă de anul trecut, când Dan Ciobanu, directorul centrului logistic Imobia, a sesizat oportunitatea acestei activităţi.
De câţiva ani „găzduia“ gratuit anvelopele tuturor prietenilor. „Poate vor înţelege că e un serviciu care poate fi promovat ca o afacere, inclusiv cu ajutorul lor“, spune antreprenorul.
Pare o activitate simplă, însă investiţia în spaţiu, dotări, personal, promovare trebuie să fie consistentă. „Întâmplător, noi deţinem toate ingredientele de mai sus, având în vedere că încă din 2008 am investit şi am realizat un centru logistic de aproape 7 000 mp constând în hale şi birouri pe un teren de 15 000 mp în centrul oraşului. Această activitate este doar un alt mod de valorificare a spaţiilor pe care le deţinem şi le administrăm.“
Gradul de ocupare a hotelului de anvelope se învârte în jurul procentului de 50%-60% din totalul capacităţii de cazare de 10 000 de anvelope. Pe viitor, Ciobanu va creşte capacitatea depozitului până la 20-30 000 de anvelope prin dotări speciale ale spaţiilor existente.
Nevoia de civilizaţie
Criza nu a reuşit să tempereze necesitatea utilizării transportului auto, aşa că oamenii sunt nevoiţi să utilizeze anvelopele atât pentru maşinile noi, cât şi pentru cele vechi. „Educarea clienţilor pentru accesarea unor servicii nou apărute pe piaţă este o provocare“, spune Dan Ciobanu, care mărturiseşte că pentru acest lucru face eforturi deosebite cu mai mult sau mai puţin succes. El consideră că intrarea în vigoare a noilor prevederi legale privind echiparea cu anvelope de iarnă va impulsiona nevoia de civilizaţie pentru cât mai mulţi posesori auto. „Sunt destui şoferi care nu au boxe, rude la ţară sau balcoane şi poate că aceştia vor face pasul spre normalitate“, mai spune el.
Deşi sunt prezenţi cu acest tip de serviciu în piaţă de anul trecut, clienţii s-au urnit mai greu, poate şi pentru că s-a amânat în 2010 intrarea în vigoare a obligativităţii echipării cu anvelope de iarnă. Totuşi, planurile firmei pentru lunile următoare arată o implicare mai mare în ceea ce priveşte promovarea şi mizează, judecând după parcul auto al oraşului Iaşi, pe un minimum de 1 000-2 000 clienţi.
Costurile serviciului variază între 16 şi 20 de lei pe lună pentru un set de patru anvelope. „Cam cât un pachet de ţigări pe care cei mai mulţi îl consumă pe zi“, spune uşor ironic antreprenorul.
Totul se face în baza unui contract de depozit, unde ambele părţi au drepturi şi obligaţii. Hotelul are poliţă de asigurare pentru toate riscurile privind depozitarea anvelopelor: incendiu, cutremur, furt, deteriorări la manipulare etc.
Serviciul, la început de drum
Comparativ cu România, în ţările cu alt nivel de educaţie şi civilizaţie hotelul de anvelope este deja o obişnuinţă şi are o vechime de zeci de ani. Deşi toată lumea vrea să aibă propriul depozit, propriii angajaţi şi puncte de lucru, aflaţi că poate fi mult mai comod şi mai ieftin să utilizezi facilităţile pe care le deţine un centru logistic pe baza unui contract de depozit, care nu creează obligaţii legale şi fiscale ca în cazul unui contract de închiriere a unui spaţiu. Serviciul se adresează firmelor şi persoanelor care nu au nevoie să apeleze la serviciile unor coloşi din domeniul logisticii.
Câteva sfaturi sunt de luat în considerare în cazul în care v-aţi hotărât să lansaţi un hotel destinat depozitării anvelopelor. Astfel, este bine să:
– lansaţi afacerea sau serviciul la nivel de cartier sau într-un oraş mai mic;
– fiţi primii din zonă care oferă serviciul pentru că astfel veţi intra în atenţia clienţilor;
– reţineţi că nu este nevoie de pregătire specială pentru acest business.