Franciza: Familia urbana la shopping
Cu o traditie de peste doua sute de ani, Debenhams se regaseste in 17 tari, numarul magazinelor deschise in sistem de franciza ajungand la 48. Sase dintre magazine se afla in Romania, iar unul in Republica Moldova.
IN CAUTAREA BRANDULUI
In 2006, Octavian Radu intra intr-un parteneriat cu Vicentiu Zorzolan pe piata de retail de textile, prin aducerea unor branduri internationale renumite in sistem de franciza. Cautau nume puternice, care sa se impuna usor pe o piata aflata la inceput de drum. Primele contracte au fost semnate cu "women’secret", "Springfield" si "Esprit". Apoi, a urmat Debenhams. Britanicii prospectasera anterior piata locala de fashion, potentialul de dezvoltare, profilul consumatorului roman, astfel ca negocierile pentru aducerea francizei in Romania au durat doar cateva luni. Primul magazin a fost deschis la mai putin de un an dupa demararea discutiilor, in martie 2007. Acelasi an aduce si o schimbare: Radu si Zorzolan decid sa continue separat businessul, astfel ca Debenhams intra 100% sub umbrela RTC Holding, fiind operat prin linia de business Rafar. Celelalte branduri au ramas la fostul partener.
PRIMUL MALL ATRAGE
"La doar doi ani si jumatate de la inaugurarea primului spatiu Debenhams in Bucuresti Mall, astazi, operam sase magazine in Romania, in Bucuresti, Cluj, Oradea si Constanta, si unul in capitala Republicii Moldova, cu o suprafata totala de 11.000 mp. Cel mai performant spatiu ramane magazinul din Bucuresti Mall, care este si cel cu suprafata cea mai mare, 2.500 mp", spune Ramona Stanciulescu, CEO Rafar. Investitia pentru deschiderea unui astfel de magazin se ridica in medie la 1.000 euro/mp. Pana la sfarsitul anului, nu vor mai fi deschise alte reprezentante. In ceea ce priveste locatiile, responsabilii se uita dupa spatii care sa permita accesul usor al vizitatorilor – sa fie situate in apropierea intrarilor in centrele comerciale sau a scarilor rulante. Inainte de a lua decizia de a deschide un magazin intr-o anumita locatie, managerii analizeaza toate detaliile cu reprezentantii brandului la nivel international.
Din punctul de vedere al preturilor, Debenhams este un brand de nivel mediu. "Exista trei tipuri de produse: cele <
NU NE MAI INNOIM
Situatia economica actuala a afectat puternic piata de retail de textile. "In primul rand, prin reducerea semnificativa a bugetelor alocate cumparaturilor de fashion. La nivelul brandurilor noastre, am inregistrat o scadere medie a vanzarilor cu aproximativ 30%. Am luat mai multe decizii pentru contracararea efectelor crizei, cum ar fi: reducerea costurilor, inchideri de magazine, crearea unor noi concepte de retail, actiuni de marketing care sa fidelizeze si sa atraga noi clienti".
Furnizorii ii sprijina prin relaxarea termenelor de plata sau discounturi la preturile de achizitie pentru a putea sustine reducerile de preturi in magazine. Reprezentantii centrelor comerciale le sunt alaturi, prin reducerea pe termen scurt a chiriilor. Printre oportunitatile de criza, executivul aminteste preluarea brandului de incaltaminte si accesorii Aldo, dar si reducerea concurentei pe anumite segmente sau aparitia unor spatii libere care le permit sa se dezvolte, ca in cazul deschiderii Debenhams in Baneasa Shopping City.
TIMPURI NEPRIETENOASE
Desi intrarea fiecarui brand nou i se pare un pas important, "pentru ca indica maturitatea pietei si fiecare nume nou aduce o viziune proprie, defineste un concept si aduce experienta sa de retail", Stanciulescu a decis impreuna cu reprezentantii brandurilor ca nu este cel mai bun moment pentru a lansa noi proiecte pe piata. "Este foarte greu pentru un brand nou sa se pozitioneze si sa atraga clienti, mai ales daca nu este un nume foarte puternic. Un brand puternic si important la nivel international nu cred ca ar avea, evident, nici o problema, insa pentru un brand mai putin cunoscut este o situatie delicata, fiindca oamenii sunt acum mai putin dispusi sa experimenteze, fata de o perioada de prosperitate economica".
Linia de business Rafar cuprinde afacerile de fashion si hospitality ale grupului RTC si numara in prezent 29 magazine, un restaurant si sapte cafenele, cu o suprafata totala de peste 16.000 mp. Din portofoliul Rafar mai fac parte brandurile Aldo, Olsen, Mandarina Duck, Sacoor Brothers, Kipling, Kanz, Pablosky, Forever 18, Bally, Bijoux Terner si J.Press. Din iunie 2009, in cadrul Rafar functioneaza, ca divizie distincta, afacerile din domeniul ospitalitatii, prin care sunt operate lantul de cafenele Cup&Cino si restaurantul Vapiano.
In 2008, cifra de afaceri a diviziei a fost de 14 milioane de euro, insa anul acesta, cifra va fi superioara celei din anul trecut datorita cresterii suprafetei de vanzare o data cu deschiderea de noi magazine, estimeaza CEO-ul.