Franciza: Criza sau cafea amara?
Diferenta dintre o cafea bauta in casa si una bauta la o cafenea consta, bineinteles, in calitatea produsului. Dar si in modul in care acesta este preparat. Si in felul in care iti este servit. Oricat de tare te-ai stradui de unul singur, acasa, cafeaua tot nu iti iese ca din mana specialistilor. Din combinatia acestor factori iese nu numai o bautura revigoranta, ci si profit.
De la crescatorul etiopian de capre care a descoperit boabele de cafea, pana la o intreaga lume dependenta de bautura energizanta, nu a fost decat un pas. Un pas care a pus milioane de oameni in miscare.
Prima cafenea Gloria Jean’s a fost infiintata in 1979, in SUA, de catre Gloria Jean Kvetko, sub forma unui mic magazin de cafea si cadouri. Cu timpul, s-a dezvoltat intr-o afacere de cafea gourmet si specialitati de cafea care a ajuns sa fie prezenta in peste 40 de tari. Incepand cu anul 1986, a inceput sa se extinda in sistem de franciza, iar din 2005, intregul lant de cafenele a fost cumparat de un francizat din Australia. Asa a ajuns Gloria Jean’s Coffees sa fie cunoscut, astazi, drept un brand australian. Odata cu schimbarea nationalitatii, s-a nascut si un concept nou: self service-take away. Acesta a fost si unul dintre motivele pentru care Radu Cristian Marinescu, General Manager Gourmet Products Servicii, a vrut sa aduca lantul de cafenele in Romania. Dupa obtinerea, in anul 2004, a drepturilor de master franciza, a urmat deschiderea primei cafenele, plasata in mallul Plaza Romania. Astazi, compania administreaza un numar de sapte cafenele, cea mai recenta fiind in Braila, care si-a deschis portile la jumatatea lunii iunie. Conditiile de acordare a master francizei sau suma pentru care a fost obtinuta sunt confidentiale. Dar am aflat totusi ca cei care detin o suma cuprinsa intre 150.000 si 300.000 de euro si care au experienta de minimum doi ani de management in vanzare cu amanuntul sau operare de restaurante pot obtine la randul lor dreptul de a opera franciza, de la master francizor.
"Investitiile pentru deschiderea unei locatii, in functie de marime, sau daca este chiosc ori magazin, sunt cuprinse intre 100.000 si 180.000 euro", explica Radu Cristian Marinescu, care precizeaza in continuare ca cifra de afaceri a companiei, pe 2008, cu patru cafenele in portofoliu, a fost de 1.650.000 euro. "In 2009, cu toate ca numarul cafenelelor va ajunge la opt, este greu sa anticipez ce cifra de afaceri vom atinge, avand in vedere situatia economica, scaderea puterii de cumparare si anomaliile pietei". Locatiile vizate pentru urmatoarele cafenele sunt situate in AFI Palace Cotroceni si Cocor Luxury Gallery. Iar in sistem de franciza, vor mai fi deschise doua unitati, in Focsani si Bacau. Gloria Jean’s "este singurul brand care ofera cafele aromate", mentioneaza Radu Cristian Marinescu. "Printre cele mai cautate se afla Irish Creme, Butter Toffee si French Vanilla Supreme". Oferta cafenelelor include si sortimente de cafele ambalate pentru acasa si, de asemenea, o gama variata de ceaiuri.
In viziunea francizorului, criza ar fi trebuit sa aiba si efecte pozitive. "Din pacate, chiar daca traficul a scazut, iar leul s-a devalorizat, proprietarii mallurilor nu se gandesc la reducerea chiriilor. In aceste conditii, plata chiriilor se face din ce in ce mai greu, mai ales pentru ca preturile de vanzare nu pot fi marite". Ultima majorare de preturi din cafenelele Gloria Jean’s a fost facuta in septembrie 2008. Tot ca o masura de criza, campaniile publicitare au fost intensificate si au fost acordate discounturi. Cu toate acestea, incasarile au scazut cu un procent cuprins intre 15 si 20%. Asta pentru ca, asa cum reiese dintr-un studiu initiat de GfK, in prima jumatate a anului 2009, consumul casnic de cafea macinata a crescut cu aproximativ 9% fata de perioada similara din 2008. Tot din acelasi studiu reiese ca a crescut frecventa de cumparare de cafea din magazin, in timp ce numarul de gospodarii consumatoare a ramas aproape constant.
Din gustul amar pe care tocmai vi l-am servit, ati putea sa va luati portia de vitalitate pe care o gasiti si intr-o ceasca de cafea. Daca nu, adaugati putina frisca.