Fă lucrurile să se întâmple!
În 2008 a creat hot.spots.ro – un portal unde sunt prezentate localuri din principalele oraşe din ţară care oferă wi-fi gratuit, iar în 2009 a creat Cashbase, o aplicaţie web de gestionare a finanţelor. În prezent, este partener „Lateral“. „Making things happen“ este mottoul după care se ghidează în viaţă şi, în cazul său, pare să fi fost o formulă câştigătoare. Filip Cherecheş-Toşa a ştiut încă de la 9 ani că îşi doreşte să lucreze în tehnologie şi „nu a avut nicio deviere de la această ţintă“. În drumul său spre succes a fost motivat de o combinaţie „de pasiune pură, nevoia de a avea un impact semnificativ în lume şi dorinţa de a oferi o viaţă bună, echilibrată, familiei sale“. Undeva în mix-ul acesta este inclusă şi dorinţa de a face bani. „Suficienţi ca să ne permită să călătorim, să nu ducem grija zilei de mâine şi să-i putem ajuta pe alţii mai puţini norocoşi“, spune Cherecheş-Toşa.
„Şcoala pentru mine a fost extrem de slabă şi neinteresantă“
În perioada liceului a petrecut un an de şcoală în Danemarca, în cadrul unui program de schimb de experienţă care l-a maturizat şi i-a deschis orizonturile.
După finalizarea liceului, s-a înscris la Facultatea de Electrotehnică şi Informatică în cadrul Universităţii din Oradea. După primul an, a luat decizia să se concentreze pe muncă şi pe a învăţa pe cont propriu, şcoala fiind considerată de el la vremea aceea „extrem de slabă şi deloc interesantă“. „Încă din timpul liceului am conştientizat cât e de important să investesc timpul în ceva bun, ceva ce construieşte, ceva care are impact. Pentru mine, şcoala nu a îndeplinit niciunul din aceste criterii – dimpotrivă, a fost o vastă pierdere de timp şi de energie.
A dus-o totuşi până la final, a participat la festivitatea formală de absolvire – cu robă, tunică şi poze, dar nu şi-a dat licenţa. „Am decis să nu fac acest lucru din două motive: primul – timpul. Fiind atât de limitat, nu îmi pot permite să-l investesc în ceva ce nu cred, cum ar fi importanţa unei hârtii (diploma). Al doilea – principiul. Cred cu toată convingerea că pot să am succes, să fiu împlinit şi fericit, creându-mi propriul drum“, îşi motivează el alegerea.
Descoperă-ţi pasiunea cât mai devreme şi fă o carieră din ea
Industria de software este una atipică. Lucrurile se schimbă atât de repede şi atât de radical în scurt timp, încât în clipa în care apucă să se usuce cerneala pe cărţi şi manuale, informaţia e deja depăşită. „Ritmul de schimbare este alert, iar sistemul formal de învăţământ nu este echipat să-i facă faţă şi nici să producă profesioniştii de care industria are nevoie. Se spune că pentru a deveni un profesionist adevărat în orice domeniu de activitate, ai nevoie de 10 000 de ore de practică. Adică aproape 10 ani de practică full-time. Sistemul de învăţământ actual nici măcar nu «zgârâie» această suprafaţă“, este de părere expertul, care recunoaşte că există şi domenii ca medicina, arhitectura, dreptul şi altele, în care sistemul formal de învăţământ este singura opţiune pentru a învăţa şi a practica. „Motiv pentru care, cei care controlează sistemul abuzează de această exclusivitate.“
Una dintre caracteristicile cele mai demne de apreciat la un om e capacitatea de a învăţa singur. Mai ales în IT. A petrece opt ore pe zi făcând ceva ce nu te pasionează şi nu te împlineşte, e tortură. De aceea este important ca fiecare să-şi descopere pasiunea cât mai devreme şi să-şi construiască o carieră în jurul ei. „E extraordinar de împlinător să faci ceva ce te pasionează, să fii bun în asta şi pe deasupra să te şi susţină financiar“, adaugă el.
Lungul drum către reuşita în afaceri
Succesul nu a venit peste noapte. A muncit enorm pentru a reuşi să-şi facă un nume în businessul online. Antreprenorul a început să programeze acum două decenii, la vârsta de 9 ani reuşind să scrie deja primul său program în BASIC. A continuat acest drum, iar între anii 2000 şi 2004 a început să câştige primii bani din programare, ca freelancer.
Încet-încet, lucrurile au început să devină mai serioase. A adunat câţiva prieteni în jurul său şi a înfiinţat eXigo, o agenţie de web development. Deşi era o companie mică, avea clienţi şi în România, şi peste hotare, în Olanda, Norvegia şi Irlanda.
Povestea cu eXigo a durat până la începutul lui 2007, când antreprenorul şi-a dat seama că îşi doreşte mai mult. Astfel că, a decis să se mute din Oradea în Cluj, să închidă compania şi să se angajeze la o firmă mai mare. Statutul său de angajat a fost de scurtă durată, de numai câteva luni, până la finele anului. Recunoaşte că acolo a cunoscut oameni extraordinari. O parte dintre ei urmau să-i fie colegi şi în „Lateral“, companie în care activează în prezent. În ianuarie 2008, Filip s-a alăturat lui Ciprian Morar şi au înfiinţat „Lateral“. A început ca developer de software, dar în timp şi-a asumat tot mai multe responsabilităţi legate de managementul proiectelor, bunul mers al firmei şi fericirea oamenilor din companie, iar din 2011 se ocupă aproape exclusiv de asta.
„Încă îmi fac timp să programez, fiindcă a rămas pasiunea mea. Însă, la fel de pasionat sunt şi de a face ca «Lateral» să fie BPTWA (Best Place To Work At), aceasta fiind o parte din viziunea noastră. Astăzi suntem o «familie extinsă» de 37 de oameni şi plănuim să creştem la 43-45 până la finalul acestui an“, mai spune Filip.
Micile probleme de zi cu zi transformate în idei de succes
Foarte multe dintre proiectele sale au prins formă din problemele pe care le-a întâlnit în viaţa de zi cu zi. Aşa s-a întâmplat şi în cazul hot.spots.ro. După ce s-a mutat în Cluj, timp de o lună, nu a avut acces la internet în apartamentul pe care îl închiriase. Aşa că se plimba prin cafenele încercând să găseacă hotspot-uri cu wi-fi gratuit. „Frustrat fiind de cât de greu mi-a fost să le găsesc, într-o după-amiază am creat hot.spots.ro.“
Un alt proiect de succes de-al său este şi jobber.ro. „În 2006 căutam colaboratori pentru proiectele pe care le aveam (programatori n.r.), însă îi găseam destul de greu. Prin decembrie, având o nevoie urgentă şi negăsind oameni potriviţi, am creat un site de joburi pe care oricine putea publica un anunţ, fără cont, fără aprobări, fără intermediari, absolut gratuit. L-am numit «.ro IT jobs» pentru că urma să fie nişat exclusiv pe IT. Am creat site-ul într-o noapte, iar a doua zi am publicat un mesaj pe blogul eXigo şi pe Webdesignbox.ro, un forum pe care eram foarte activ în perioada respectivă“, îşi aminteşte antreprenorul.
În iulie 2007, era angajat şi avea destul de mult timp liber şi dornic de a face ceva. Aşa a relansat „.ro IT jobs“ ca www.jobber.ro, cu un design proaspăt şi viziunea de a aduce o contribuţie semnificativă în piaţa de recrutare IT din România. „Viziunea jobber este să ajute companiile să recruteze oameni buni, iar pe tineri să găsească cele mai bune locuri în care ar putea să lucreze.“
La nici două luni de la lansarea jobber, i-a venit ideea năstruşnică de a face platforma disponibilă gratuit pe internet, open-source, oricui dorea să lanseze un site de joburi pe calapodul jobber. „Zis şi făcut, în câteva săptămâni am lansat www.jobberbase.com, prima platformă open-source pentru site-uri de joburi. jobberBase a fost descărcat până în acest moment de peste 80 000 de ori, iar de-a lungul anilor au existat sute de site-uri nişate de joburi create pe această platformă, în toată lumea. Multe dintre ele merg bine şi astăzi“, afirmă specialistul.
Cashbase, de la proiect personal la business profitabil
Ideile sale îndrăzneţe nu s-au oprit aici. După ce s-a căsătorit, în 2009, a simţit nevoia unui sistem de a gestiona cu transparenţă finanţele familiei. A testat mai multe aplicaţii software, câteva pe telefon, nu voia să ţină evidenţa în Excel, aşa că s-a apucat să construiască o mică unealtă pe care s-o folosească doar el şi soţia, o aplicaţie web. Câteva luni mai târziu, aplicaţia avea câteva funcţionalităţi de bază şi a decis să-i invite şi pe alţii să o folosească. A denumit-o CashBas (www.cashbasehq.com).
„Numărul de utilizatori a crescut mult, iar între timp prietenul meu cel mai bun, Radu, a creat şi o aplicaţie iPhone pentru CashBase. Apoi am apelat la ajutorul cuiva pentru o aplicaţie Android.
La începutul lui 2011 am adus CashBase sub umbrela «Lateral», fiind decişi să-l creştem de la un simplu proiect personal la un business profitabil. În momentul de faţă, CashBase are câteva mii de utilizatori din toată lumea, iar numărul clienţilor plătitori ai unui abonament lunar ce oferă acces la funcţionalităţi extra este în creştere.
A învăţat să lupte de la unchiul său
O mare parte din succesul obţinut se datorează şi mentorilor care i-au fost alături în diferite etape ale vieţii. „Tatăl meu natural, Relu, un muzician internaţional extraordinar, care a murit când eu aveam opt ani, a fost unul dintre mentorii mei. Îmi doresc ca după moartea mea să las o mireasmă la fel de plăcută ca şi cea lăsată de el. Oamenii din afara familiei, necunoscuţi chiar, varsă o lacrimă atunci când vorbesc despre el, chiar la 20 de ani după eveniment. Întotdeauna m-a mirat nespus acest lucru şi am căutat să înţeleg ce l-a făcut atât de special. Căutarea continuă“, spune cu sinceritate Filip.
Foarte multe lucruri a învăţat şi de la tatăl vitreg – Stelian, care îi este şi un prieten adevărat. De la el a deprins multe principii de afaceri şi de etică în business. „A văzut că de multe ori este foarte greu, dar trebuie să lupţi, că oamenii sunt cei mai importanţi în tot ceea ce faci şi trebuie să ai grijă de ei.“
Unchiul Oli este cel care i-a insuflat şi „hrănit“ pasiunea pentru tehnologie şi programare. El i-a dat imboldul – atunci când se vedea neştiutor în faţa primului computer şi a unei cărţi de programare în engleză, la 9 ani – şi tot el i-a corectat parcursul atunci când avea nevoie. „Am şi lucrat o perioadă împreună, perioadă în care am învăţat enorm de mult de la el despre cum se conduce o afacere şi ce probleme pot să apară, dar şi cât de mult încearcă statul român să pună beţe-n roate.“
O altă persoană care l-a influenţat extrem de mult este chiar cea care i-a dat viaţă: Florica, despre care spune că este cea mai puternică femeie pe care o cunoaşte. „Îşi dedică tot timpul şi energia făcând viaţa altora mai bună, căutând mereu să aibă un impact cât mai mare asupra a cât mai multor oameni.“ CEO-ul companiei „Lateral“, Ciprian, este persoana „de la care am învăţat cel mai mult despre cum se face un business internaţional şi cum să creşti profesional. Învăţ în continuare!“, precizează Cherecheş -Toşa.
Fii flămând şi conectat în permanenţă
Îşi petrece timpul liber împreună cu familia şi prietenii. „Aş putea vedea un film la cinema în fiecare zi. Am avut perioade în care făceam asta, mai puţin în ultima vreme. De vreo doi ani încoace suntem fani de «board games» ca Ticket to Ride sau Catan. Uneori, mai rar decât mi-ar plăcea, îmi fac timp să citesc. Momentan citesc Delivering Happiness, de Tony Hsieh“, mai spune antreprenorul.
Întrebat dacă există o reţetă a succesului în business, Cherecheş-Toşa spune că există principii generale, experienţe ale altora din care putem învăţa dar fiecare îşi creează propriul drum. „Trăim într-o nouă ordine mondială, iar noua ordine mondială este tocmai faptul că nu mai există o ordine mondială. Nu există scurtături şi ar trebui să avem răbdare, să fim perseverenţi şi să nu ne dăm bătuţi niciodată. Stay hungry & stay humble“, citând dind Steve Jobs.
Cartea – AJAX and PHP: Building Responsive Web Applications, tradusă în opt limbi
În vara lui 2005, a fost contactat de Packt Publishing – o editură din UK ce se concentrează doar pe titluri tehnice, pentru a scrie o carte despre Ajax. „Ajax este o tehnologie mai veche, de prin 1999-2000, dar la începutul lui 2005 a început să facă vâlvă. Această tehnologie a revoluţionat Internet-ul şi piaţa de produse şi servicii online, începând din 2005.“
A acceptat provocarea. În acel moment, nu exista nicio carte scrisă pe acest subiect, iar resursele disponibile online erau puţine şi incomplete. „Nu aveam prea multă experienţă cu această tehnologie, însă este adevărat ce se spune că atunci când scrii o carte îi înveţi pe alţii, dar în primul rând înveţi tu“, adaugă Cherecheş-Toşa. Cartea a ieşit pe piaţă în martie 2006. Între timp apăruseră alte două sau trei iar, de-a lungul anilor, aveau să apară zeci de alte volume pe acest subiect. Se vinde în continuare şi astăzi, după şase ani, fiind una dintre cele mai bine primite şi respectate pe acest subiect.