Diana Goanţă strânge Zestre din motivele tradiţionale româneşti
După ce a renunţat la o carieră în Occident şi la una în corporaţie, tânăra antreprenoare şi-a deschis un magazin online în care vinde produse create pe baza cusăturilor de pe iile bunicilor noastre. Diana este specialist în Marketing şi Comunicare. Are 30 de ani, a terminat Facultatea de Management la ASE, urmată de un master în Business Communication, tot la ASE.
În 2009 a plecat pentru câţiva ani din ţară pentru a urma cursurile unui master în Business Studies la University of Amsterdam, care a durat până în 2010. Pe parcursul masterului a făcut şi două internshipuri de marketing şi comunicare, unul la Museumtickets.nl, cel de-al doilea la Sprmrkt, un concept store cu haine, accesorii şi mobilier create de designeri olandezi şi internaţionali şi, în acelaşi timp, galerie de artă.
După terminarea programului de master, a ales să mai rămână o perioadă în Olanda şi s-a angajat ca Business Advisor la ABN AMRO Bank în Amsterdam, apoi a continuat ca Digital Marketing Associate la ABN AMRO Private Banking Internaţional până când a revenit în ţară, la sfârşitul lui 2012.
NICĂIERI NU-I CA ACASĂ
„Oricât de clişeistic sună, chiar este foarte adevărată vorba că «Nicăieri nu-i ca acasă». Nu plecasem cu ideea de a mă stabili în Olanda când am plecat la master în Amsterdam, astfel că întotdeauna am privit şederea mea acolo ca pe o experienţă, minunată de altfel, pentru o perioadă, iniţial nedefinită. Ce-i drept, nu ştiam ce va urma după master, astfel că, în mod firesc, mi-am căutat un loc de muncă în Amsterdam. După patru ani de studiu şi muncă în Olanda, am simţit că experienţa mea de acolo a luat sfârşit şi mi-am dorit mult să revin în Bucureşti, care rămâne oraşul meu de suflet şi unde simţeam şi încă simt că se pot face foarte multe lucruri. Bucureştiul este într-o continuă schimbare, este viu şi asta îmi dă foarte multă energie”, spune Diana. De când s-a întors în România, Diana a lucrat ca Brand Manager la Milupa până în vara lui 2015, când a decis „că îi trebuie o pauză de la viaţa corporatistă”.
DIN CORPORAŢIE LA ANTREPRENORIAT CU TRADIŢII
„Ideea de a lansa brandul Zestre a venit undeva prin toamna lui 2013. Însă de la idee la practică a fost un drum lung, astfel că am avut primele tricouri gata prin primăvara lui 2014. Spun că a fost un drum lung, deoarece, cum povesteam mai sus, la momentul respectiv lucram într-o corporaţie şi, după cum bine se ştie, viaţa de corporaţie nu-ţi oferă deloc flexibilitate din punctul de vedere al timpului. Astfel că preferam ca în puţinul timp liber pe care îl aveam să fac diverse activităţi care să mă relaxeze. Nu mai aveam forţa necesară de a lucra şi la propriul business după zece ore de birou”, povesteşte Diana.
Tânăra antreprenoare adaugă că nu a avut niciun moment în care a zis „gata, de acum voi fi antreprenoare”, a ales mai întâi domeniul şi apoi s-a apucat de treabă. Parcursul a fost unul natural, iar şederea temporară în afara ţării a contribuit cumva la crearea brandului Zestre. Diana spune că, după ce a fost expusă consumerismului, industrializării şi tehnologizării specifice societăţii vestice şi-a dat seama, când s-a întors în ţară, că încă avem mici buzunare de tradiţii pe care ar fi bine să le explorăm acum, ca să nu ajungă uitate total.
„Zestre aduce în contemporan motivele româneşti lucrate manual. Am început cu aplicarea acestora pe tricouri, iar accesoriile şi bijuteriile de lemn au apărut ulterior. Zestre înseamnă tradiţie reinterpretată într-o lume globalizată (deşi nu-mi prea place acest termen de „tradiţie reinterpretată” care se tot vehiculează la noi în ultimii ani). Zestre înseamnă cusături tradiţionale aplicate pe veşminte, înseamnă accesorii din lemn de stejar cu motive tradiţionale inscripţionate. Înseamnă aducerea în cotidian a unor tradiţii româneşti care sunt pe cale de dispariţie, mai ales în mediul urban, unde industrializarea a preluat cârma”, explică Diana Goanţă.
Motivele aplicate pe veşmintele pe care Zestre le vinde sunt lucrate manual, de către o colaboratoare a Dianei, iar bijuteriile sunt confecţionate la un atelier din Oradea. Ca sursă de inspiraţie pentru motivele aplicate pe veşminte şi cele gravate pe bijuteriile de lemn foloseşte diverse cărţi cu şi despre cusături româneşti din diverse zone ale ţării, precum şi site-uri de specialitate. Trendul tradiţional nu este o noutate nici la noi, nici în restul lumii. În România, acesta a înflorit de prin 2012-2013, odată cu colecţiile lui Adrian Oianu şi ale Lanei, iar în ultimii ani apar din ce în ce mai multe afaceri mici inspirate din artizanatul românesc. E loc însă pentru toată lumea, iar Diana a decis să îl exploreze şi să ofere produse româneşti, făcute în România.
„Zestre înseamnă cusături tradiţionale realizate manual pe etamină, aşa cum poate mulţi din generaţia mea au făcut în şcoală la lucru manual, aplicate apoi pe veşminte «moderne» – de la tricouri, la maiouri, bluze şi rochii.” Vorbim despre veşminte moderne, deoarece Zestre nu realizează ii, fote sau alte haine cu adevărat tradiţionale. De curând au extins gama de veşminte pentru copii cu body-uri şi rochiţe pentru nou-născuţi. Bijuteriile pe care le au în portofoliu sunt bijuterii din alamă şi lemn gravat cu motive tradiţionale: inele, cercei, pandantive, broşe, butoni de cămaşă. De asemenea, pe partea de accesorii, pe lângă semne de carte, portofele, portfarduri, huse de telefon, suporturi de pahar şi suporturi de farfurii cu motive tradiţionale lucrate manual şi-au extins gama de produse cu traiste şi genţi. În plus, tocmai au lansat recent şi papioane de lemn cu motive tradiţionale.
UN BUSINESS „STUDIAT”
Specializarea în marketing şi mai ales în online marketing a ajutat-o foarte mult pe Diana în promovarea afacerii. Iar studiile de management i-au permis să aibă o imagine holistică asupra businessului. A investit 1.500 de euro, iar profiturile le-a reinvestit constant. Cifra de afaceri de acum, după primul an de activitate, este de aproximativ 12.000 euro. Antreprenoarea previzionează o creştere de 50% pentru anul următor.
Pe lângă magazinul online propriu, produsele sunt disponibile în magazinele clasice: Cărtureşti, My Romanian Store, Now and Wow, Monique şi în alte magazine online: Emag, Okian, Blouse Roumaine Shop. În plus, Diana e o prezență constantă la târgurile de profil. Iar pentru dezvoltarea afacerii, pe lângă creşterea gamei de produse, antreprenoarea vrea să îşi extindă businessul şi în afara țării.
„Am avut câteva comenzi şi din afara României, însă mi-ar plăcea să mă concentrez mai mult pe acest aspect. Simt o apetenţă către produsele noastre atât din partea românilor care sunt stabiliţi în străinătate, cât şi din partea străinilor care au fost în vizită în România și care, impresionaţi de frumuseţile ei, doresc să ia o bucăţică din ea cu ei”, mai spune Diana Goanţă.
Antreprenoarea este precaută pentru moment şi încearcă să se finanţeze şi din alte surse, ca să poată reinvesti cât mai mult în afacerea ei. Diana este spotter la Spotted by Locals – o serie de bloguri, ghiduri turistice şi aplicaţii pentru mobil cu sfaturi de călătorie oferite de localnici din peste 60 de oraşe din întreaga lume şi colaborează pe proiecte de freelance în domeniul Online Marketing-ului.
Afacerea creşte încet, dar sigur şi poate fi considerată un exemplu de creştere sustenabilă. Am întrebat-o pe Diana Goanţă ce i-ar sfătui pe tinerii care îşi doresc să înfiinţeze la rândul lor un start-up. Nu îi place să ofere sfaturi însă, ca o sugestie pentru antreprenorii care au start-up-uri, Diana spune că ar fi bine să îşi utilizeze cunoştinţele pe care le au din diversele domenii în care au lucrat, cât şi network-ul pe care şi l-au format.
Acest material a apărut în numărul 231 al Revistei CARIERE aferent lunii octombrie.