Daniel Truică, Vola.ro: Angajații sunt cel mai important activ pe care îl avem
Nu te naști să fii lider
Daniel nu crede că te naști să fii un lider, ci că îți cultivi anumite calități de care ai nevoie pentru asta. Este convins că cea mai importantă calitate a unui lider adevărat este determinarea. Și mai crede că un lider trebuie să fie alături de oamenii pe care îi conduce și nu într-un turn de fildeș, departe de oamenii pe care ar trebui să-i motiveze și să-i inspire prin puterea exemplului:
„Dacă cei din jurul tău văd că ești implicat total în ceea ce faci și ești alături de ei, cred că jumătate din calitățile de care ai nevoie ca să fii lider le ai. Iar restul poți să le cultivi. Poți să înțelegi cam ce se așteaptă de la tine. Restul de învață. Ăsta este primul ingredient: să fii acolo, sută la sută, împreună cu cei din jurul tău”.
Oportunitatea de a construi lucruri este ceea ce îl motivează cel mai mult. Crede că, probabil, dacă nu și-ar fi găsit motivația asta, nu ar fi supraviețuit nici măcar în propria lui afacere, oricât de bine ar fi mers.
Citește și Povestea lui Daniel Truică, fondatorul Vola.ro: Zborul către succes cu bilet doar dus
„Trebuie să menționez că principala mea responsabilitate, în afară de lucrurile de zi cu zi, în calitate de aministrator al Vola, este pe dezvoltare tehnologică, pe platforma care ne lasă să vindem toate produsele pe care le avem. Practic, asta este. Mi-am găsit satisfacția în munca în sine. În faptul că pot să încep să mă gândesc la un produs și, după patru luni, îl putem avea pe raft. Și să-l mai vezi și că începe să crească, este o satisfacție fantastică. Și, pentru mine, ăsta este principalul motiv pentru care mă trezesc dimineața”, a explicat Daniel.
Un lider știe când este momentul să dezvolte alți lideri în jurul lui
Pentru că Vola.ro este o afacere care a continuat să crească, și numărul de angajați s-a modificat. Dacă, la început, au fost doar trei oameni, au ajuns, rapid, la 20 și, apoi, la aproape 60, câți sunt și în prezent. Când Vola număra 20 de angajați, Daniel și-a dat seama că era necesar să dezvolte alți lideri în jurul lui în așa fel încât să nu scape lucrurile de sub control.
În cei șapte ani de când a fost lansată de piață, afacerea și-a schimbat structura, așa cum era și normal. Cu toate astea, departamentul administrativ este încă unul format din puțini oameni pentru că Daniel a vrut să reducă birocrația astfel încât lucrurile să nu fie greoaie: „Nu avem niște structuri organizatorice foarte complexe. A fost o decizie conștientă de a conduce firma cu foarte puțin personal administrativ și eu cred că a fost decizia corectă. Ne mișcăm destul de repede. Am ales să am lângă mine oameni foarte motivați”.
Angajații trebuie ajutați să-și păstreze motivația
Pentru Daniel, ca angajator, este foarte important ca oamenii cu care lucrează să fie motivați și se asigură că primesc exact ce au nevoie ca să-și mențină motivația. Deși atrage atenția că salariul nu este cel mai important lucru, angajatul trebuie să fie mulțumit de banii pe care îi primește.
„Pentru noi, ecuația e simplă. Când angajăm, vreau să știu că oamenii vin fericiți la muncă. Și atunci, de aici vine întrebarea pe care o punem noi la interviul de angajare: «Care este nivelul tău de satisfacție financiară?». Nu vreau să știu cât câștigai tu înainte, ci de cât ai tu nevoie că să știu sigur că ți-am atins pragul ăsta de satisfacție. Iar restul o să vină peste. Hai să vorbim întâi despre lucrurile de bază. În momentul ăsta, vreau să fii fericit cu asta. Mai departe, este rolul meu, ca angajator, să te motivez cu alte lucruri. În primul rând, să mă asigur că job-ul, în sine, este destul de motivant. Și atunci nu avem cum să dăm greș”, subliniază Daniel.
Nu doar salariul este important, ci și recompensele
Pe lângă salariu, angajații trebuie motivați și prin alte recompense. Cum Daniel consideră că interesele angajaților trebuie aliniate cu interesele firmei, a introdus un sistem de bonusare.
Citește și Piaţa biletelor de avion decolează: secretul afacerii vola.ro
„A avut diferite forme, a evoluat într-un mod organic în interiorul companiei, dar întotdeauna ideea esențială a rămas aceeași. Sistemul de bonusare, că să funcționeze, trebuie să fie complet înțeles de către angajat. Nu sunt adeptul unor sisteme de bonusare complicate, care par foarte bine pe hârtie, dar s-ar putea să nu înțelegi despre ce este vorba. Trebuie să fie foarte transparente și trebuie să livreze. Adică, dacă sistemul de bonusare, prin modul în care este construit, nu bonuseaza angajații în mod real – exemplul clasic al țintelor fixate atât de sus, încât totul devine urmărirea, non-stop, a unui morcov pe care nu îl prinzi niciodată – nu are sens pentru că săpa încrederea angajatului în sistem și în firmă. Și, sincer, mie mi se pare, practic, o jignire la adresa angajatului și încercam să evităm să ne jignim angajații, care sunt cel mai important activ pe care îl avem în firmă”, conchide Daniel Truică.