Dacă eşti antreprenor, iată 5 motive să NU alegi să te promovezi
Am plăcerea și ocazia să interacţionez cu diferiţi antreprenori, oameni extrem de implicaţi, extrem de creativi care au dezvoltat businessuri de succes. Pentru ei întrebarea nu este dacă, ci când se vor materializa rezultatele dorite. Aceştia se pot împărţi în două mari categorii: cei care au ales să se promoveze constant pentru a-şi consolida relaţia cu clientul şi pentru a-şi dezvoltă afacerea, şi cei care au amânat mult timp promovarea aşteptând momentul potrivit sau bugetul potrivit sau contextul potrivit sau… Pariez oricând pe prima categorie, sunt antreprenori care au creat într-adevăr businessuri puternice.
Comunicarea te serveşte dacă o serveşti şi tu. Momentul potrivit pentru promovare este cel prezent. Iată 5 aspecte la care este bine să te gândeşti şi ulterior să decizi dacă nu ai nevoie de promovare:
• De ce să mă promovez. Pot face singur acest lucru.
Spre exemplu, una dintre cele mai clare definiţii ale PR-ului este: relaţiile publice sunt managementul comunicării dintre o organizaţie şi publicurile sale (James Grunig). Că rezultatele să se întâmple, este important să existe o comunicare constanţa. Extrapolând, te rog să îţi imaginezi o căsnicie. Dacă ai vorbi cu soţia sau soţul tău o dată pe luna, ai spune că aveţi o căsnicie fericită? Ştiu că răspunsul amuzant dat mai ales de domni ar fi da, însă adevărul este că nu. Dacă tu vorbeşti cu partenerul tău de afaceri o dată pe luna sau când ai tu nevoie crezi că va funcţiona?
Te rog să răspunzi sincer la încă o întrebare: cât timp aloci comunicării cu clienţii tăi zilnic, săptămânal, lunar, anual? Şi dacă ai putea să te promovezi singur , eşti sigur că o faci? Şi dacă o faci eşti sigur că o faci eficient? Iar acum gândeşte-te la concurenţă ta. La modul în care şi-a construit locul în piaţă, la felul cum îşi abordează clienţii, cum îi fidelizează.
Promovarea trebuie făcută de un specialist, nu de asistenţă directorului, nu de un om care primeşte şi sarcina asta…
• Produsul meu este foarte, foarte, foarte bun.
Dacă tu ştii povestea produsului tău, calităţile sale, crezi că şi cumpărătorul o ştie? Poziţionarea şi diferenţierea sunt temeliile unei comunicări eficiente. Pare simplu, dar de cele mai multe ori nu este, iar rezultatele o dovedesc. Orice început de drum antreprenorial răspunde la câteva întrebări: ce ştii să faci cel mai bine, cine poate beneficia de ceea ce ştii tu să faci extrem de bine, de ce să te aleagă clientul pe ţine, în ce condiţii va lucra un client cu ţine. Îţi sunt clare toate aceste lucruri, însă este important să fie la fel de clar şi în mintea clientului doriţi. Dacă tu ştii că produsul este foarte bun, găseşte mesajele potrivite, canalele eficiente, frecvenţa optimă astfel încât şi publicul tău să fie pe aceeaşi lungime de undă cu ţine.
• Un produs bun se vinde singur, prin recomandare persoanală.
Word of mouth or viva voce într-adevăr funcţionează. Ideal este când vorbim despre storytelling, atunci când un om împărtăşeşte altuia o poveste legată direct de produs. Avem argumente personale puternice, emoţie, interacţiune personală. Până aici este grozav. Însă, să mai adăugăm o dimeniune nouă: timpul. În cât timp un mesaj comunicat astfel atinge un număr suficient de mare de oameni în aşa fel încât businessul tău să se poate dezvoltă conform obiectivelor tale? În epoca internetului, în epoca în care brandurile mari au bugete semnificative şi campanii semnificative…consumatorul este copleşit de mesajele pe care le primeşte. Îţi permiţi să aştepţi sau vrei să munceşti pentru promovare astfel încât clientul tău să fie informat corect , să ştie că exişti şi să ştie cum te poate găsi când are nevoie de ţine?
• M-am promovat şi nu a funcţionat.
Gradul de dezamăgire în ceea ce priveşte promovarea poate fi mare. Dar dacă este aşa, trebuie să îţi dau o veste proastă: tu ai făcut cel puţin o greşeală mare. Ai ales un specialist care nu se potrivea nevoilor tale, ai avut un plan infiecient de promovare şi ai cheltuit greşit un buget prea mare, ai dorit să comunici o singură dată, pe termen scurt…motivele pot fi multe.
Alege un specialist care să dorească să fie partenerul tău în a obţine un rezultat de succes. Verifică experienţă să. Cercetează , cercetează, cercetează. Testează şi măsoară, evaluează în permanentă. Strategiile şi tacticile pot fi găsite în multe articole, cărţi, manuale. Diferenţa este făcută de mix. Cum alegi strategiile şi tacticile eficiente pentru ţine şi cum le foloseşti astfel încât să îţi îndeplineşti obiectivul de business? Un bun specialist este pregătit să îţi ofere consultanţă şi apoi implementarea optimă.
• Este scump şi ineficient.
Da, doar dacă : nu lucrezi cu un specialist potrivit nevoilor tale, nu ai un plan al promovării , nu eşti consecvent şi lista poate continuă. Dacă nu eşti realist şi îţi doreşti că într-o luna să devii mai puternic sau să fii la fel de puternic precum un brand consacrat… da, promovarea este este scumpă şi ineficientă.
Dacă promovarea ta înseamnă reacţie la ce face concurenţă şi nu acţiune, respectiv nu focus pe parcursul tău, atunci din nou este ineficient să te promovezi. Concentrează-te pe identitatea ta. Foloseşte şi aici principiul lui Paretto. 80% din resursele tale investeşte-le în identitatea ta, şi 20% investeşte în reacţii.
Promovarea se construieşte precum o casă. Începi cu temelia. Dacă este solidă va putea susţine un castel. Dacă nu, la prima furtună se va prăbuşi. Lucrează pentru comunicarea ta şi ea te va servi. Altfel, este foarte posibil că tu să serveşti promovarea concurenţei tale prin alegerile pe care le faci.
Elena Prodan este senior partner la EPR Concept. Cu o experienţă de aproape 10 ani în domeniul promovării, Elena a condus departamentul de PR Antena 1 timp de aproape 4 ani şi alţi 4 ani i-a petrecut în echipa de PR Realitatea Media Group. A lucrat cu cele mai importante persoane publice din ţară şi a dezvoltat campanii de promovare de anvergură.În ultimii trei ani, activitatea sa profesională înseamnă EPR Concept, companie care oferă servicii de promovare inteligentă pentru antreprenori, branduri şi persoane publice.