Cum sa reinvii o afacere ingropata de criza
„Pe antreprenorii care intr-un mod sau altul achizitioneaza o asemenea companie, ii sfatuiesc sa fie foarte atenti la costuri, atat la cele vizibile, cat si la cele ascunse, care de multe ori submineaza afacerea.“ Petru Pacuraru, fondatorul HasHas Coffee&Lounge
Sa presupunem ca sunteti pe punctul de a achizitiona o afacere intrata intr-un con de umbra din cauza recesiunii si nu stiti ce pasi sa urmati pentru ca business-ul, indiferent de domeniul in care activeaza, sa revina in forta pe piata.
„Prima chestiune importanta ar fi legata de achizitia in sine“, spune presedintele FIT Distribution si business-angel-ul Marius Ghenea, care remarca ca, in perioade de criza, exista multe afaceri care sunt de vanzare contra unor sume foarte mici, ceea ce le poate face sa para atractive. „Totusi“, continua el, „cel care achizitioneaza o astfel de companie trebuie sa inteleaga de la inceput atat atuurile reale ale acelei afaceri, daca exista, cat si problemele si obligatiile pe care firma le-ar putea avea“. Daca planul de „resuscitare“ incepe dupa achizitie, este mult prea tarziu, spune antreprenorul, care considera ca cel mai important lucru intr-un astfel de caz este legat de gasirea unor sinergii cu business-ul existent, in cazul in care este vorba de o achizitie gandita ca o consolidare. „Daca sinergiile nu exista, va fi o achizitie problematica“ explica Marius Ghenea.
Pentru Petru Pacuraru, fondatorul HasHas si presedintele Leaders Romania, cei care achitioneaza o afacere in pragul falimentului „o fac de cele mai multe ori pentru ca au solutii – care pot fi o finantare, o piata noua, o noua strategie de management si productie/servicii. Se prea poate sa coopteze brandul respectiv in ideea complementaritatii cu alte branduri sau, de cele mai multe ori, motivatia poate fi chiar o combinatie intre toate acestea.“
„Antreprenorii trebuie sa supravegheze atent costurile, sa stabileasca o politica de optimizare si sa se ocupe de specializarea personalului pentru a livra cat mai bine serviciile“ – iata cateva dintre lucrurile pe care Petru Pacuraru le vede ca fiind „resuscitante“. Previziunile prea optimiste, un management distant si creditarea excesiva sunt cateva dintre lucrurile pe care antreprenorii ar trebui sa le evite.
Analiza businessului
Marius Ghenea ar face o analiza foarte serioasa a business-ului inainte de orice achizitie, daca ar fi in locul antreprenorului care cumpara o afacere. „In realitate, in acest proces anterior tranzactiei, numit due-diligence, daca afli problemele reale ale firmei pe care urmeaza sa o achizitionezi, poti incerca deja sa gasesti si solutiile potrivite de rezolvare a acestor probleme. In functie de sursa lor, se vor propune si implementa si schimbarile necesare“ spune antreprenorul. De exemplu, daca este o problema legata de oameni, atunci acestia trebuie schimbati, daca este o problema legata de produse sau servicii, atunci acestea trebuie adaptate la nevoile reale ale pietei, daca este o problema de costuri fixe, acestea trebuie reduse. Ceea ce este remarcabil insa in astfel de situatii e faptul ca cineva care vine din exterior are in general o sansa mai buna sa repare ceea ce e de reparat, decat cineva din interior care, in esenta, a contribuit mai mult sau mai putin la insasi crearea problemelor curente. „Totusi“, mai spune el, „nu intotdeauna este bine sa faci schimbari cu orice pret, doar de dragul schimbarii. Deci trebuie multa atentie in implementarea acestei strategii de restructurare, care in general presupune intr-adevar un set de transformari.“
Facand un exercitiu de imaginatie, Petru Pacuraru spune ca primul pas pe care l-ar face in momentul in care ar cumpara o afacere ingropata de criza ar fi sa inteleaga motivul pentru care s-a ajuns la faliment. Motivul? Sunt companii neresuscitabile, afaceri ale caror piete dispar, produse/servicii care nu mai sunt dorite, moment in care efortul nu mai are sens.
Readucerea la viata a unei companii trebuie sa plece de la prima lege a antreprenoriatului, nevoia, pe de-o parte, a pietei, si, pe de alta, oferta companiei care a sesizat oportunitatea.