Cum să devii CEO înainte de a împlini 30 ani
1. Construieşte o echipă care să te ajute și îți compensează defectele.
Chiar și un executiv are nevoie de oameni care-i pot oferi îndrumare, în special pentru domeniile care nu intră în competențele sale de bază. Pentru tinerii lideri, este esențial să se înconjoare de oameni pricepuți, pentru a evita greșelile grave. Lipsa de experiență poate duce la consecințe foarte dureroase: de la a arunca banii pe fereastră prin angajarea de oameni nepotriviți, până la semnarea unui contract ale cărui clauze ar putea afecta serios afacerea, pentru a menționa doar câteva dintre ele.
De exemplu, Mark Zuckerberg și Sheryl Sandberg de la Facebook. El se ocupă produse, în timp ce Sheryl este o persoană orientată spre afaceri. Abilitățile lor se completează reciproc și lucrează împreună pentru a atinge un obiectiv comun, acela de a construi o companie de succes. Alt exemplu: co-fondatorii Google, Larry Page și Sergey Brin. Ambii aveau 25 de ani, când au fondat compania şi l-au cooptat în afacerea lor pe experimentatul Eric Schmidt (avea 47 de ani în 2001 când a devenit CEO Google), astfel încât să aibă de la cine învăța management profesionist.
În concluzie, atunci când construiești echipa de conducere, nu căuta oameni cu aceleași abilități cu ale tale. Găsește-i pe cei care te pot completa sau provoca să te dezvolți.
2. Tot răul spre bine! Foloseşte puterea gândirii pozitive!
Să ne gândim că dacă lansezi o afacere atunci când ai 20 de ani – fără a avea „cicatrici”de la eșecuri din trecut – vei avea unele avantaje dar și multe dezavantaje.
Cel mai mare dezavantaj este lipsa unui istoric, pe care un potențial investitor ar putea dori să-l folosească pentru a evalua posibiltitatea ca ideea ta să aibă succes. Acest lucru poate fi depășit doar petrecând multe ore povestind cât mai multor oameni despre ideea ta de afaceri și viziunea de transformare a ei într-una profitabilă. În universul capitalului de risc, investitori Bay Area sunt tentați în mod tradițional să riște alegând cel mai adesea o idee de afacere nouă. O altă strategie potențial utilă este de coopta o persoană mai „experimentată”, dar trebuie să ai grijă să nu pierzi controlul asupra procesului.
Un avantaj interesant pe care un lider tânăr îl are este cel de a pune în practică o idee chiar dacă șansele ei de reușită sunt foarte mici. El crede în ideea lui și o va duce până la capăt, spre deosebire de o persoană mai experimentată, care ar putea fi descurajată de eșecurile din trecut. Dar trebuie să spunem că progrese reale sunt relativ rare.
3. Practică bunul simț
Liderii trebuie să fie transparenți în decizii și smeriți, să aibă puterea de a da un pas înapoi și de a recunoaște o idee mai bună decât a lor. De exemplu, la Google „smerenia intelectuală” este un criteriu care contează mai mult în angajare decât atestatele sau certificările.
Din păcate, bunul simț este perceput adesea ca slăbiciune când în realitate este cea mai de preț calitate pe un lider poate să o aibă, pentru că oameni umili ascultă și învăță de la alții. Persoanele cu bun simț se retrag atunci cineva mai capabil decât ele pot rezolva o problemă și sunt mai puțin predispuse la orgoliu nejustificat atunci când lucrurile într-o companie merg foarte bine.
Persoanele cu bun simţ pun sub semnul întrebării în mod constant propriile lor opinii și motivații de decizii, pentru a se asigura că acestea sunt cu adevărat aliniate cu rezultatul de afaceri dorit. Toate aceste valori sunt esențiale pentru a construi o organizație de înaltă performanță. Dar, desigur, afacerea este întotdeauna despre câștig.
A fi umil, cu bun simț este bine, dar un lider trebuie să fie capabil să-și conducă echipa la victorie. Așa că practică smerenia și bunul simț, dar pur și simplu nu uita să fii câștigător.