Cum să deschizi o afacere de succes pe o piaţă de 1,1 miliarde euro
În prezent, pe piața locală sunt prezente circa 490-500 de branduri care dețin afaceri tip franciză, potrivit lui Constantin Anton, președintele Asociației Române de Franciză (ARF), care precizează că „cifra nu reflectă, din păcate, potenţialul real al pieţei autohtone.“
Indiferent de domeniul în care o persoană dorește să inițieze o afacere în franciză, aceasta trebuie să știe foarte clar de ce buget dispune în momentul în care se decide să pornească businessul. „În general, este bine să se orienteze către francize cunoscute, cu bună reputație în rândul francizaților și clienților“, îi sfătuieşte Constantin Anton pe viitorii francizați. Acesta îi avertizează pe cei care doresc să aleagă o franciză românească să verifice existența mărcii înregistrate, să întrebe francizorul despre anul debutului conceptului, să afle câți membri și ce cifră de afaceri are rețeaua.
Cum decurge procesul
Nu există o rețetă unanim brevetată în ceea ce privește procesul de a deveni francizat, însă există anumite similitudini. Viitorul francizat îl contactează pe francizorul/master francizatul și, în funcție de disponibilitatea și interesele acestuia din urmă, care poate fi dornic sau nu să se extindă în zona propusă de candidat, se stabilește o întrevedere. În cursul acesteia, sunt dezvăluite informații suficiente pentru ca persoana interesată să poată să-și formeze o opinie cât mai obiectivă despre oportunitatea apartenenței sale la rețea.
„Recomandăm ca, sub nicio formă, să nu se semneze contractul fără să se înțeleagă exact termenii și definițiile acestuia, ideal fiind ca viitorul francizat să aibă alături un avocat, care să îi explice ce înseamnă fiecare termen. Dacă e nevoie, poate cere anumite explicații francizorului și noi îl sfătuim să le primească în scris!“, subliniază președintele AFR.
Ulterior, francizatul va achita taxa de intrare în rețea, va propune un amplasament pentru noua unitate francizată și, dacă are acordul francizorului, va începe pregătirile marii deschideri: amenajarea și dotarea spațiului, angajarea și instruirea personalului (etapa de training se face doar de către francizor/master francizat), prezentarea în mass-media locale (campanii publicitare, promoții, samplinguri).
Avantaje şi dezavantaje
„O franciză «vine la pachet» cu avantaje și dezavantaje și este bine de știut că înseamnă un mare volum de muncă, o implicare emoțională, devotament și, din nou, muncă. Eforturile nu se opresc doar la nivelul investiției financiare, francizatul trebuie să participe activ în operațiunile curente ale francizei, dar și la păstrarea bunei reputații a acesteia“, afirmă Constantin Anton.
Ca părți pozitive, francizatul va beneficia de protecția francizorului, va funcționa sub „umbrela“ unui concept de succes, se va bucura de experiența și know how-ul furnizate și dezvoltate de către proprietarul afacerii și echipa acestuia.
Un alt avantaj îl reprezintă faptul că francizatul va comercializa produse sau servicii deja cunoscute și apreciate de client. Trainingul făcut de francizor înseamnă că francizatul pornește din start cu un avantaj, el nu mai experimentează un concept, ci se implică în dezvoltarea unuia care a devenit de succes și este apreciat de publicul larg. În anumite rețele, francizații beneficiază de campanii de reclamă la nivel național desfășurate de francizor/master francizaţi; asistența și suportul personalului francizorului sunt continue, iar sesiunile de training periodice sunt menite să actualizeze anumite modificări ce pot apărea, astfel că francizatul este pus la curent cu noile tendințe din domeniu.
În cât timp se recuperează investiţia?
„Termenul este proporțional cu nivelul investiției, însă depinde și de anumiți factori: demografici, socio-economici, de cerințele pieței, de tendinţe, de poziţionarea unităţii, de preț și calitate, de concurență etc. Investițiile sub 100 000 de euro se prevede a fi recuperate cam în 2-3 ani; cele mai mari (300 000-500 000 de euro) în 5-7 ani, iar cele peste 500 000 pot avea o durată mai mare de recuperare a investiției. Însă, sunt cazuri când francize în care s-au investit sute de mii de euro sau milioane au avut șansa să aibă profit într-un interval foarte scurt“, susține președintele AFR.
Printre brandurile care sunt interesate de dezvoltarea unei afaceri de tip franciză în acest an se numără: Ci Gusta (Italia-înghețată), Lion of Porches (Portugalia- fashion), Happy Bar&Grill (Bulgaria), Star Kebab (Moldova) sau Presse Café (Cipru). Alte afaceri care ar putea atrage atenția persoanelor care vor să opereze un business în franciză sunt: lanțul de cluburi El Comandante, restaurantele Subway, cafenelele Gloria Jean’s, magazinele Romstal sau centrele de predare a limbii engleze, pentru copii cu vârste de până la 18 ani, Helen Doron.
Persoanele interesate să deschidă o afacere în franciză pot afla mai multe detalii despre brandurile interesate de acest tip de business participând la ce-a de-a treia ediţie a Expoziţiei Internaţionale de Franciză şi Branding, IFBE 2012, care va avea loc în perioada 17-18 mai la Sala Palatului.
Principalele probleme pe care le întâmpină persoanele care doresc să încheie un contract de franciză:
• francizorul/master francizatul decide să nu semneze contractul, deşi candidatul are capitalul necesar;
• clauzele acestui document pot fi, uneori, clar dezavantajoase pentru francizat (adică acesta are doar obligaţii, iar francizorul drepturi);
• francizatul acceptă să intre în reţea, dar nu ştie exact ce implică acest lucru şi semnează fără să ştie exact ce;
• contractul poate fi încheiat pe o durată insuficientă pentru a se putea obţine profit: de regulă, cu cât investiţia este mai mare, cu atât termenul de derulare a contractului trebuie să fie mai generos.