Cum reușești să finalizezi o idee genială de business – etapele esențiale de la concept la afacere
Foto credit: https://studyclerk.com/
De regulă, românii au numeroase idei creative despre tot felul de soluții practice, doar că nu reușesc să finalizeze ideea, la început cuceritoare. Graba sau mai degrabă nerăbdarea de a urma pas cu pas etapele de concretizare a proiectului sunt situații des întâlnite în firme și companii românești.
Antreprenoriatul tinde să ia forme din ce în ce mai atipice
Pe plan mondial, un număr tot mai mare de profesioniști din diverse domenii sunt atrași de a-și dezvolta o afacere în paralel, la început part-time, apoi full time.
Un studiu publicat de Harvard Business Review anunță că mai mult de 35% din forța de muncă din Statele Unite este formată din freelanceri și contractori și se estimează că acest procent va crește la 43% până în 2020. Antreprenoriatul tinde să ia forme din ce în ce mai atipice, inclusiv forme de part-time care să complementarizeze jobul de zi cu zi, oferind o variantă la nesiguranța economică actuală și un mod de a dezvolta noi competențe.
Gândește-te la afaceri de nișă
De regulă, o astfel de aventură începe cu o idee de a face ceva inedit, de a găsi o nișă care nu a mai fost exploatată până atunci, de a răspunde unei nevoi care nu a mai fost îndeplinită până atunci sau, dacă a fost, nu a fost dusă până la capăt. De regulă, românii sunt experți în idei ingenioase de afaceri, dar mai rar reușesc să le pună în practică sau să finalizeze proiectul genial la care s-au gândit inițial. De aici și vorba „a murit din fașă” referitoare la proiecte și idei de business care nu au ajuns să se materializeze vreodată.
O idee genială în sine poate rămâne la stadiul de idee dacă nimeni nu are nevoie de ea
Odată ce ai descoperit ideea genială,e bine să ții cont de de câteva recomandări care să te ajute să finalizezi proiectul la care te gândești.
Nu te opri la prima idee care îți vine în minte. Gândește-te dacă ideea ta chiar e o soluție la o problemă pe care clienții tăi ar vrea să o rezolve. Fă o minimă cercetare să vezi care sunt nevoile potențialei tale audiențe. Dacă există o nevoie clară ca acestea că capete o rezolvare. O idee genială în sine poate rămâne la stadiul de idee dacă nimeni nu are nevoie de ea.
Conștientizează care sunt aptitudinile tale speciale pentru a pune ideea în practică. În loc să îți imaginezi ce ar vrea clienții tăi, mai bine ascultă ce vor ei acum. Evaluează realist competențele și aptitudinile tale pentru acest proiect. Fii conștient de ceea ce știi să faci tu cel mai bine.
Nu te grăbi să renunți la jobul full time pe care îl ai deja. Unii se entuziasmează atât de tare de noua lor găselniță de business, încât vor să renunțe la orice alt job. Ideea este că, oricât ai fi de îndrăgostit de noua ta descoperire, este bine să rămâi într-un job stabil, care să îți asigure un venit regulat până îți pui noua afacere pe picioare. De regulă, ar trebui să rămâi în la jobul de bază măcar un an, dacă nu chiar mai mult.
Ești pregătit să fii propriul tău stăpân, cu tot ce presupune asta? Sunt mulți oameni talentați și de-a dreptul geniali, dar care nu au nici un fel de aptitudine antreprenorială. Ei funcționează foarte bine în sistem de angajat, dar nu fac față disciplinei și rigorilor antreprenoriale. Așadar, în paralel cu jobul zilnic, investește în cursuri care să te pregătească pentru antreprenoriat (vânzări, prezentări, promovare, marketing, tehnici de negociere, marketing online etc). Apelează la traineri sau coach care te pot îndruma corect.
Concentrează-te pe un singur canal de promovare. Webinars, Facebook ads sau motoarele de căutare pot fi un început, dar ia-le pe rând. Fii deschis experimentării și evoluției pe care ți-o dă mersul pieței. Uneori, poți să ai surpriza să pornești de la o idee și să ajungi la cu totul altceva, la care nici nu te-ai gândit.
Unul este despre felul în care derulezi procesul de la o idee foarte creativă, inventivă până la a o pune în practică efectiv.
De regulă românii au numeroase idei creative despre tot felul de soluții practice, doar că nu reușesc să finalizeze ideea, la început cuceritoare.
Graba sau mai degrabă nerăbdarea de a urma pas cu pas etapele de concretizare a proiectului sunt situații des întâlnite în firme și companii românești.
Care este viziunea voastră asupra acestui fenomen și cum poate fi gestionată, cu soluții concrete? La nivel personal, dar și la nivel organizațional?
Opinia specialistului, Madi Rădulescu, Managing Partner & Founder MMM Consulting, Comunitatea liderilor inspirați
Cultura noastră antreprenorială nu pune atât de mult accent pe o abordare bazată pe „prototipuri”, pe elemente de testare
Creativitatea și ingeniozitatea – atât de mult comentate în cazul românilor – reprezintă, de multe ori, mai degrabă abilitatea acestora de a se descurca, de a ieși în mod ingenios din situații aparent limită, de a găsi o scurtătură. Nimic rău în cele de mai sus însă, pentru a genera inovare, îmbunătățire continuă structurată, pentru a crea sisteme de calitate superioară, este nevoie ca ideile creative să capete valoare de proiect, să aibă o finalitate practică și, mai ales, măsurători clare a ceea ce înseamnă eventualul succes.
Faptul că în cultura noastră antreprenorială nu se pune atât de mult accent pe o abordare bazată pe „prototipuri”, elemente de testare care apoi, dacă au succes, să fie multiplicate și crescute în mod organic, se vede nu numai în numărul mic de startup-uri dar și, în companiile mai mari, se vede în numărul relativ mic de firme care au crescut pe bază de idei inovatoare. Ele există, posibil ca odată cu noile generații numărul lor să crească, însă vor avea, pe lângă aparenta lipsă de sistem existentă, o problemă în plus. Tânăra generație este cu atât mai puțin educată să persevereze, să fie disciplinată și să urmărească riguros micile succese care fac parte inerentă din punerea în practică a oricărei idei.
Câteva idei practice de a crește șansa de finalizare și concretizarea ideilor creative?
În primul rând, crearea în companie a unui mecanism de împuternicire a celui care a avut ideea, de a-și crea o mini echipă de proiect care s-o dezvolte și să o ducă către aplicabilitate practică, cu constrângeri reale legate de buget și de timp, așa cum se întâmplă în viața de zi cu zi. Nu există companie cu resurse nelimitate și nu există proiect în care să nu avem măsurători foarte clare de ducere la îndeplinire. Elementul diferențiator ar fi împuternicirea celui care are ideea și care este pasionat de subiectul în cauză.
O a doua cale ține de mecanismele de monitorizare: oricât de bune ar fi ideile, dacă acestea nu sunt urmărite și nu se face o monitorizare consecventă de către cei care conduc firmele care vor să inoveze, foarte multe idei valoroase se pierd. Pentru că oamenii trebuie să ducă la îndeplinire și sarcinile zilnice care sunt întotdeauna mai presante decât îmbunătățirea sau decât inovarea cu un rezultat imprecis și ambiguu.
Și un al treilea aspect, și poate cel mai important, este cultivarea unei poziționări corecte față de eșec. Nu orice idee creativă se poate finaliza cu un proiect care să producă rezultate, uneori realizezi că o idee bună poate fi costisitor de implementat sau poate piața încă nu este pregătită s-o primească, deși astăzi, e puțin probabil să credem că așa ceva se mai poate întâmpla. Muncim într-o piață globală în care internetul a ridicat orice fel de barieră geografică sau de acces la resurse informaționale.