Cum obții finanțare când vrei să vinzi prăjituri de casă?
Nicoletei Hriţcu, fondatoarea Cuptorului Moldovencei din Iași, a început acest business atunci când a identificat că nu există pe piață plăcinte și prăjituri de casă, făcute după reţete tradiţionale, cu mai puţin zahăr, fără exces de arome de rom sau altele, care oferă produsului finit acel gust „de casă”. Mai exact, afacerea Cuptorul Moldovencei a început odată cu deschiderea primului laborator cu magazin de vânzare, în februarie 2013. La ora actuală, are în Iași un laborator mare cu magazin propriu şi alte două puncte de vânzare.
Nicoleta a absolvit Facultatea de Marketing la Universitatea „A. I. Cuza” din Iaşi, iar în anul 2012, când a început să facă primii paşi în direcţia antreprenoriatului, deja cerceta piaţa şi depistase această oportunitate. În plus, pe lângă background-ul economic pe care îl avea şi noţiunile generale de marketing, domeniul în sine era unul foarte drag ei.
„Părerea mea este că acel gust pe care ni-l aducem noi aminte vine în primul rând din calitatea ingredientului, prin respectarea tuturor proceselor din fluxul tehnologic şi din lipsa oricărui «ajutor ameliorator» sau îndulcitor nenatural. Aşa am gândit eu şi timpul îmi confirmă că am simţit bine nevoile clienţilor mei pe acest segment‟, spune Nicoleta.
Clienţii ei sunt persoane cu studii superioare, cu venituri medii spre mari, dornici să mănânce ceva bun, care tânjesc după gusturile dulciurilor din copilărie. „Pe lângă clienţii noştri obişnuiţi, cu vârsta între 25-55 de ani, remarc din ce în ce mai mulţi seniori, care cumpără mai ales prăjiturile copilăriei, cum le spunem noi, adică: amandine, boeme, savarine şi eclere‟, mai spune Nicoleta.
A început ca tânăr antreprenor
După 3 ani de experienţă în antreprenoriat ea spune că dacă ai o idee viabilă şi un plan foarte bun de afaceri, viziunea businessului în timp, atunci finanţarea nu este o problemă, pentru că anual există oportunităţi pe toate categoriile de activitate. Mai exact, există fonduri pentru start-up-uri şi pentru IMM-uri cu activitate mai lungă de doi ani. Acestea funcționează repede și se pliază foarte bine pe nevoile IMM-urilor. Există, de asemenea, și fonduri europene, unde procedura este mult mai sofisticată, dar și sumele sunt mai mari și se pliază mai bine pe antreprenori cu mai multă experiență și firme mai mari.
Nicoleta a început cu o finanțare guvernamentală de 10.000 de euro pentru SRL-D: Stimularea tinerilor antreprenori. A contribuit și ea cu 10.000 de euro și a început afacerea. Până acum a reinvestit peste 80.000 de euro, iar de curând a semnat un nou contract de finanțare guvernamentală pe Microindustrializare.
Valoarea totală a proiectului este de 100.000 de euro, din care cofinanțarea este de 50.000 de euro. Următorul proiect va fi mai mare și îl pregătește pentru anul 2018, cu fonduri europene.
„Trebuie să muncești cu cap. Eu am avut un plan pe care l-am respectat într-o mare măsură. Avem o strategie generală, axată pe calitatea produselor şi pe gustul acestora. Sunt atentă să-mi respect toate angajamentele către echipă şi colaboratori, dar mai ales către clienţi. Şi am echipă bună. De unul singur nu poți crește‟, spune Nicoleta, care admite că principala provocare a businessului a fost tocmai personalul. „Mie mi-a luat ceva timp să înţeleg că nu este vina mea că oamenii mai pleacă, ci pur şi simplu se mai întâmplă. Este greu să sincronizezi vieţile a doi oameni, de echipe mai mari ce să mai spunem‟.
Acum are o echipă formată din 25 de oameni, care lucrează la producție, logistică, financiar.
Un alt dezavantaj este faptul că produsele sunt perisabile și nu poți face stocuri. Deși în piață se apelează la metoda congelării (se congelează torturi, prăjituri, cozonaci), Nicoleta spune că ea nu face așa, pentru că se schimbă proprietățile produsului.
De aceea, pe termen lung, vrea să deschidă şi o fabrică de biscuiţi şi copturi, unde, respectând aceleaşi valori, va putea oferi termene de valabilitate de 14-30 de zile pentru un sortiment destul de larg de produse.