Combaterea crizei prin fuziuni si achizitii
IDEEA
Totul a pornit, de fapt, de la ideea colegilor din echipa FIT Distribution, companie ce opereaza divizia online formata din magazinele PCfun.ro, ElectroFun.ro si domeniul www.24pc.ro. Marius Ghenea a sustinut-o cu incredere, deoarece a crezut si crede in continuare ca urmatoarea etapa de dezvoltare economica, atat in Romania, cat si la nivel global, va fi online.
PCfun.ro a reprezentat pentru Marius Ghenea o initiativa ceva mai recenta din activitatea lui de antreprenoriat, un start-up demarat in anul 2006. A fost deopotriva o initiativa antreprenoriala si o investitie de tip "business-angel". Acum, colaborarea cu echipa PCfun.ro este una atipica pentru ca, practic, el nu este implicat in operatiunile companiei.
"In momentul in care am demarat activitatea online, nu eram foarte familiar cu afacerile e-commerce, insa aveam avantajul unei experiente semnificative, atat in retail, cat si in IT", isi aminteste el.
Activitatea online a magazinului a inceput in iunie 2006 cu un nucleu mic de angajati, in jur de trei-patru persoane dedicate acestei activitati. In prezent, echipa numara aproximativ 30 de persoane.
INCEPUTUL IN CIFRE
La numai sase luni de la lansarea afacerii s-a inregistrat o crestere foarte rapida. Chiar inainte de finalul anului 2006, cifra de afaceri a magazinului a inregistrat primul milion de dolari. Continuand linia ascendenta, magazinul a ajuns in 2008 la circa 15 milioane de dolari, iar previziunile pentru anul in curs sunt optimiste. Planurile de crestere sunt de cel putin 35% in 2009, ceea ce inseamna atingerea pragului de 20 milioane de dolari.
INVESTITIA
In businessul online, la inceput, investitiile par a fi mici, spune Marius Ghenea. Insa, in realitate, timp de un an si jumatate pana la doi ani trebuie reinvestite sume de bani in fiecare luna, deoarece in mod normal afacerea nu poate ajunge mai repede la un break-even operational.
In timp, investitia a depasit doua milioane de dolari, aici intrand inclusiv achizitiile recente ale altor magazine online in cadrul PCfun.ro, cum ar fi 24pc.ro sau shopIT.ro. Investitia initiala a fost, insa, mult mai mica. Marius Ghenea a tinut sa precizeze ca "exista o structura distincta a investitiilor online, care sunt, in general, investitii de parcurs si nu neaparat investitii initiale de capital".
In caz ca nu stiati, antreprenorul online este cunoscut, in termeni de specialitate, sub numele "Netreprenor", care vine de la InterNet si Antreprenor.
AFACEREA
Din experienta, Marius Ghenea spune ca un business online nu poate sa produca profit in primul an, cu exceptia afacerilor oportuniste, care insa, vor avea probleme in viitor din cauza lipsei de abordare strategica.
Planul PCfun.ro de dezvoltare a fost gandit intr-o perspectiva strategica in care prioritara era evolutia businessului in trei ani si nu urmarirea profitului dupa primul an. Asadar, cu o gandire strategica, afacerea online a crescut rapid chiar de la inceput si continua sa creasca si in prezent, in cel de-al treilea an de activitate.
COMPETITIA
Piata de comert online in IT&C este una competitiva, de aceea clientii se castiga prin preturi concurentiale, dar si prin servicii de calitate. Practic, asta este si strategia de promovare a magazinului online.
Prin urmare, in mediul online, piata este mult mai competitiva decat in alte domenii. In primul rand pentru ca informatia este mult mai accesibila clientilor. In al doilea rand, prin "democratia" tipica Internetul in care toti jucatorii pornesc de pe pozitii oarecum egale, si nu in ultimul rand, pentru ca sunt extrem de multe magazine online, cateva sute numai in domeniul IT, ceea ce genereaza o fragmentare foarte mare a pietei si semnaleaza faptul ca inca nu avem o piata matura.
In aceste conditii, drumul catre diferentiere si succes e mai dificil si mai plin de provocari, dupa cum afirma antreprenorul.
Timpul
In prezent, Marius Ghenea investeste in aproximativ opt companii din diferite domenii. Pentru ca este implicat si in alte businessuri, omul de afaceri petrece foarte putin timp la sediul PCfun.ro. Cu toate acestea, tine strans legatura cu colegii din echipa, astfel incat, chiar daca nu se implica efectiv in aspectele operationale, incearca sa ii ajute cum poate. In schimb, antreprenorul isi face timp pentru a se ocupa de zona strategica si de promovare a magazinului online.
Ca in orice business, Marius Ghenea a intalnit si momente grele. Asa ca a incercat sa raspunda provocarilor cat mai eficient. "Asemenea momente nu ma fac niciodata sa ma gandesc la esec, ci la solutiile care m-ar ajuta sa rezolv cat mai bine problemele care apar", subliniaza antreprenorul.
CRIZA
Criza economico-financiara afecteaza intreg mediul de business, insa cu forte si efecte diferite, in functie de tipul de industrie. In particular, daca vorbim despre online, acesta ramane cel mai dinamic sector din intreaga piata. Desi magazinul online si-a redus planurile de crestere din cauza crizei, tintele pentru 2009 raman, cum spuneam, optimiste.
In plus, PCfun.ro detine si resursele financiare necesare pentru a creste atat organic, cat si prin achizitii. Acest aspect poate genera consolidari utile in industrie, respectiv reducerea numarului de operatori din aceasta piata aglomerata si reducerea fragmentarii pietei. Unii operatori vor fi integrati in noi structuri, asa cum face PCfun.ro cu ShopIT.ro sau alte magazine online achizitionate, iar altele vor disparea pur si simplu prin faliment, asa cum se intampla deja de la inceputul anului.
STRATEGIE
Toate reducerile si optimizarile de costuri care nu afecteaza activitatea companiei au fost deja facute. Si de acum incolo, spune Marius Ghenea, echipa PCfun.ro va continua acelasi trend, punand accent pe dezvoltarea vanzarilor si a organizatiei.
Pe langa celelalte sectoare, nici industria de comert online nu a fost ocolita de criza.
Asa ca, in acest an se preconizeaza aparitia de noi oportunitati de business, mai ales daca se face referire la reducerea costurilor prin achizitii sau fuziuni.
Unii antreprenori din comertul online romanesc spun ca in domenii precum turismul sau retailul se poate vorbi de o piata matura. Mai mult ca sigur, piata de comert online de IT&C nu a atins inca maturitatea, insa, antreprenorii sunt optimisti si considera ca dezvoltarea se produce rapid.
Acum ca suntem in plina criza, optimismul s-a redus insa, se preconizeaza ca piata de
e-commerce va deveni mai competitiva. Unele businessuri nu vor rezista prea mult pe piata online, iar altele vor opta pentru reducerea costurilor de operare aplicand strategii de dezvoltare prin fuziuni si achizitii, cum este cazul PCfun.ro.