Ce caută fondurile de investiţii?
Fondurile (companii care se ocupă cu private equity) sunt fonduri de investiţii închise cu capital de risc, care se ocupă cu achiziţionarea de acţiuni la companiile private. În principal, acestea sunt tentate să investească în firme care au identificat o oportunitate şi care vor şi pot să înregistreze o creştere susţinută. „Ne uităm după trei lucruri: potenţialul de creştere al firmei, o echipă de management puternică care poate să execute această creştere cu banii obţinuţi din finanţarea din partea fondului şi, în al treilea rând, o atitudine de partener. Noi preluăm o participaţie în compania respectivă şi trebuie să avem un partener bun“, declara Mihai Sfinţescu, Partner, 3TS Capital Partners, în cadrul unui eveniment organizat de Asociaţia Fondurilor de Private Equity şi Venture Capital din Europa de Sud-Est (SEEPEA). De aceeaşi părere este şi Irina Anghel, secretarul general al asociaţiei, care afimă că fondurile de investiţii sunt şi vor fi întotdeauna interesate de companiile care prezintă un potenţial mare de creştere. Totuşi, aceasta recunoaşte că, în prezent, în România nu există un număr ridicat de astfel de firme.
Cele mai atractive companii pentru fondurile de investiţii sunt cele care doresc să se extindă la nivel internaţional sau cel puţin la nivel regional. „Majoritatea fondurilor de aici pleacă de la o premisă foarte interesantă: că antreprenorii din România trebuie să se extindă internaţional. Dar să nu uităm că majoritatea fondurilor de private equity compară antreprenorii locali cu cei din regiune. Deci noi, când ne gândim dacă vrem să investim într-o companie din România, evaluăm acea companie în raport cu alte companii din Polonia, Ungaria sau Cehia. Acelaşi lucru ar trebui să îl facă şi antreprenorii. Nu am văzut prea des pe cineva care are o poziţie bună în piaţa în care activează, pe primele trei locuri, să zicem, comparându-se cu pieţele regionale. I-am văzut mulţumiţi şi comparându-se cu piaţa internă“, afirmă Claudiu Corcodel, Managing Director, Mezzanine Management.
Un factor foarte important pentru fondurile de investiţii îl reprezintă echipa de management, care ar trebui să fie în stare să pună în practică planul de dezvoltare. „Ceea ce diferenţiază un succes de un eşec este, în principal, capacitatea de execuţie a echipei de management. În general, există o concepţie des răspândită şi care nu este corectă: contează foarte mult să ai ideea. Nu ideea este cea care te duce la succes, ci modul în care o execuţi. Şi aici putem da multe exemple celebre: Google nu a fost primul motor de căutare, iPhone nu a fost primul smartphone etc. Ceea ce a diferenţiat firmele cu adevărat de succes a fost capacitatea de a face execuţie mult mai bună decât alte firme din sectorul pe care activau“, este de părere oficialul 3TS Capital Partners.
Beneficiile parteneriatului cu un fond de private equity
Pe lângă motivul principal al partenerierii cu un fond de investiţii, respectiv obţinerea de finanţare pentru afacere, antreprenorii ar trebui să ştie că o astfel de colaborare aduce multe alte beneficii pentru businessul lor.
„Noi avem o experienţă foarte mare pe partea de extindere a afacerii la nivel internaţional, deci putem să ajutăm un antreprenor care are doar experienţă pe piaţa locală. Ştim foarte bine să gestionăm, pe această perioadă de creştere, de la stadiul de validare comercială, până la a ajunge marele lider pe un anumit segment, ştim ce reprezintă asta şi putem ajuta firma să recruteze personal suplimentar, middle management, să îşi întărească partea de operaţiuni, de vânzări etc“, susţine Sfinţescu.
Irina Anghel îi încurajează pe antreprenori să apeleze la fondurile de investiţii şi să valorifice la maximum relaţia cu acestea. Ea consideră că este foarte important ca antreprenorii români să valorifice potenţialul pe care parteneriatul cu private equity-ul îl implică, să încerce să profite nu doar de resursele financiare ale fondurilor ci şi de reţeaua acestora, de experienţa acumulată, de abilitatea de a-i ajuta cu manageri din reţelele lor internaţionale.
Nu în ultimul rând, un fond de investiţii aduce o validare pentru afacerea respectivă, mai ales pentru firmele tinere, o validare atât pentru clienţi, cât şi pentru alţi finanţatori, deoarece se consideră că firma a trecut printr-un filtru, a fost analizată de un fond instituţional, iar riscul de a face afaceri cu firma respectivă este mai scăzut.
Dificultăţi
Cele mai mari probleme pe care le întrevăd reprezentanţii fondurilor de investiţii sunt lipsa, cu câteva excepţii, a unor exemple de afaceri româneşti de succes care au reuşit să îşi facă un renume pe plan regional şi, în special, internaţional şi lipsa de comunicare între antreprenorii români şi fondurile de investiţii.
„Cred că este şi o lipsă de comunicare între comunitatea de finanţatori şi comunitatea de antreprenori. Cred că sunt lucruri care trebuie făcute de ambele parţi. Poate nici pentru antreprenor nu e clar ce ar trebui să facă în interiorul firmei pentru a deveni interesant atât pentru o bancă, cât şi pentru un fond de investiţii. Şi probabil că aici şi noi avem un rol în a comunica acest lucru mai mult, după cum sperăm să existe deschidere şi din partea antreprenorilor pentru că, până la urmă, e clar că numai împreună putem reuşi“, conchide Claudiu Corcodel.
Pentru a putea face cunoştinţă cu reprezentanţii fondurilor de private equity este recomandat să participaţi la evenimentele la care aceştia sunt prezenţi. Şi nu uitaţi nici de participarea la competiţii destinate businessurilor, deoarece poate să atragă atenţia investitorilor, mai ales pentru afacerile care se află în faza de start-up.
După modul obţinerii de acţiuni, fondurile de private equity se împart în trei mari categorii:
• Venture capital – fonduri care finanţează pornirea companiilor sau finanţează companii mici în vederea dezvoltării lor
• Leverage – fonduri care se ocupă cu achiziţionarea directă de acţiuni de la companii private prin realizarea unor oferte tentante
• Growth capital – fonduri care se ocupă cu finanţarea companiilor mari şi stabile, în vederea ajutării acestora de a se dezvolta, extinde sau restructura.
Articol preluat din Revista Cariere de august. Pentru detalii legate de abonare, click aici