Antreprenorii creativi sunt invitați la școala bancherilor
Academia Minților Creative este o platformă de consultanţă, educație şi mentorat oferite de specialişti ai băncii şi invitaţii lor antreprenorilor din industrii creative. Sesiunile de mentorat, cursurile și seminariile interactive se vor desfășura începând din 2017 și vor aborda teme precum planificarea unui business, legal, contabilitate, fiscalitate, resurse umane, marketing și comunicare, atragerea de resurse, finanțare și produse bancare, etica în business.
„Nu banii sunt cea mai mare nevoie a antreprenorilor creativi. Problema este gradul de educație și de cultură. Nu știm să luăm banii și ce să facem cu ei. În plus, fiecare e singur și pentru el. Ne lipsește, de asemenea, planficarea. Facem planuri doar pe un an sau până la sfârșitul anului. Cred că ar trebui să ne imaginăm proiecte ceva mai «colective» și măcar pe 4-5 ani”, a declarat Andrei Borțun, fondator al unei agenții de relații publice, al proiectului The Institute și al Romanian Design Week.
Contextul în care un antreprenor creativ trebuie să acționeze este marea problemă, spune și Dragoș Motică, co-fondator Ubikubi, un brand de design românesc care vinde produse de mobilier contemporan și accesorii mai ales pe piețe străine tocmai din cauză că publicul local nu este încă pregătit pentru așa ceva. „Cea mai mare problemă a noastră acum este producția. Noi facem totul aici, în România, și e foarte greu să-ți găsești parteneri atunci când ești mic. Este foarte greu să-i convingi că ai potențial de creștere – ei vor acum, să se întâmple acum, nu văd nimic pe termen lung”. Dragoș Motică și Robert Savu au pus bazele afacerii în 2014 și atunci și-au propus să depășească zona de comfort a designului de specialitate din România acelui moment – expunerea la mici evenimente dedicate designului de produs și frecventate de un public nișat. „Ce ne-a lipsit când am pornit? N-am avut pregătirea, n-am avut contextul în care munca noastră să poată fi expusă în așa fel încât să fie vizibilă. Și pe domeniul nostru de activitate, designul de produs, neexistând nicio școală care să te educe bine, n-aveai nicio șansă să faci ceva. E un cerc vicios: tu nefăcând lucruri bune, oamenii nu au încredere în ceea ce faci și atunci trebuie să le câștigi încrederea. De asta aș fi avut eu nevoie: de un mediu propice în care să pot să-mi expun munca”, explică Dragoș.
Vlad Buda și Dan Ursan au pornit Steam Coffee Shop, un business care include două cafenele în care accentul este pus pe ospitalitate, după ce au lucrat în domeniu la Berlin. Au pornit la drum cu banii strânși, cu ce învățaseră acolo și cu pasiunea pentru cafea. „La Berlin ni se păreau lucrurile foarte simple, dar aici ne-am lovit de probleme. Noi am știut să facem cafea și atât. Acum am învățat să mergem și pe la instituții, am învățat că e nevoie de o echipă mai mare, cu oameni care au funcții diverse”, spune Dan. Cei doi sunt barista profesioniști cu experiență internațională, Vlad fiind chiar unul dintre campionii din cadrul Brewers Cup Championship. În demersul lor și-au unit forțele cu echipa de la prăjitoria Origo. “Antreprenoriatul nu este un job part-time, nu-l poți face pe lângă altceva. I-aș sfătui pe cei care lansează un start-up să nu subestimeze resursa umană”, afirmă Vlad.
„Cel mai important lucru pe care l-am învățat anul acesta a fost să cerem ajutor. E imposibil ca antreprenor să reușești dacă nu înveți să ceri ajutor”, susține și Elena Marcu, cea care alături de Ana Bulgăr și Anca Dumitrescu tocmai a lansat editura Black Button Books.
Academia Minților Creative face parte dintr-un program mai amplu de susţinere a industriilor creative din România, care include și platforma de promovare a antreprenoriatului creativ Romanian Stories (www.romanianstories.ro), Ghidul 24/7, ediția a II-a, o publicaţie despre viața și munca antreprenorului inovator din România, precum și Pachetul Creativ de produse şi servicii financiare special construit în funcţie de nevoile minților creative.