Antreprenoriatul se poate învăța, dar nu din povești
La sfârșitul lunii octombrie, Bill Aulet a venit în România la invitația comunității TechHub Bucharest pentru a discuta despre cei 24 de pași pentru a-ţi dezvolta un startup de succes, noua sa carte. Cu această ocazie am încercat să aflu de la autor care sunt principalele aspecte la care ar trebui să fie atent un antreprenor când pune bazele unei afaceri.
Ca punct de plecare am ales ideea. Dacă te-ai confruntat cu situația în care ai o mulțime de idei de afaceri și nu știi asupra căreia să te decizi, Bill Aulet consideră că aceasta trebuie să treacă de trei filtre. În primul rând, analitic trebuie să fie o idee bună, pe care să o poți analiza și să îți dai seama dacă este bună sau nu. Al doilea filtru este unul de business, în care ar trebui să poți să îți răspunzi la următoarea întrebare: „Este o idee care să fie în concordanță cu activele de care dispun?” Nu în ultimul rând, este o idee care să îți stârnească pasiunea? „E posibil ca ideea respectivă să aibă o piață foarte bună, dar, dacă nu rezonează cu felul tău de a fi, mai bine ai renunța la ea”, ne sfătuiește Bill.
Directorul Centrului de antreprenoriat de la MIT consideră că antreprenorii nu ar trebui să fie foarte atenți la contextul economic din momentul în care pun bazele unei afaceri. Mai mult decât atât, crede că cei care dezvoltă un business în perioadă de criză au un avantaj. „Dacă începi o afacere în recesiune, induci în acea companie comportamente bune legate de felul în care gestionezi lichiditățile și ai o disciplină bună în cadrul acesteia. Iar, când lucrurile încep să își revină, vei păstra acea disciplină și te va ajuta în evoluția viitoare a afacerii.”
Cum arată echipa unui start-up de succes
Pentru a avea o echipă antreprenorială de succes este nevoie ca membrii acesteia să posede patru caracteristici: viziune, capacitatea de a analiza și înțelege lucrurile care se întâmplă în acel business, abilitatea de a lega relații de business și de a avea capabilitatea de inovation engeneering.
„Echipa antreprenorială trebuie să conțină o persoană care să aibă o viziune asupra a ceea ce se dorește de la acel business și unde poate să ajungă, trebuie să existe cineva care să identifice care este situația actuală, care sunt trendurile și să sumarizeze aceste idei. Mai este nevoie de cineva care să aibă capacitatea de a lega ușor relații, care să facă lucrurile să se întâmple prin interacțiunea cu oamenii care te pot ajuta să pui lucrurile în mișcare și să dezvolți afacerea. Nu în ultimul rând, trebuie să existe o persoană care să își dea seama cum poți să faci un lucru care nu a mai fost făcut niciodată de nimeni, să aibă capabilitatea de inovation engeneering”, definește Bill Aulet echipa ideală.
Nu trebuie neglijată nici capacitatea membrilor echipei de a se completa și a lucra împreună. Iar această încredere este absolut necesară. „Nu este neapărat nevoie ca membrii echipei să fie cei mai buni, dar trebuie să existe încredere între aceștia. Dacă încep să nu am încredere în colegii mei, atunci încep să nu mai fiu la fel de eficient”, mai spune Aulet.
Acesta este convins că antreprenoriatul este o abilitate care poate fi învățată, însă consideră că, din cauza unei cereri foarte mari de astfel de cursuri, s-a ajuns la o criză în ceea ce înseamnă predarea acestei discipline. „Spre exemplu, antreprenoriatul prin storytelling nu îi ajută pe tinerii care vor să pună bazele unei afaceri. Îi inspiră să se avânte pe câmpul de bătălie, dar, odată ajunși acolo, nu au nicio idee despre ce trebuie să facă. Și ajung la concluzia că au plătit o sumă de bani pentru ceva care trebuia să îi pregătească pentru luptă, dar realizează că nu i-a ajutat cu nimic. Și ajung să se întrebe dacă nu cumva antreprenoriatul este ceva magic.”
Directorul Martin Trust Center for MIT Entrepreneurship consideră că predarea antreprenoriatului trebuie să fie o combinație între teorie și activităţi extracurriculare și oferă drept exemplu modul de predare de la MIT unde, pe lângă partea teoretică, cursanții lucrează cu mentori și în acceleratoare de business.
Mentorul, elementul-cheie pentru antreprenori
Bill Aulet este de părere că un mentor este esențial în business, mai ales în fazele incipiente ale afacerii pe care o dezvolți. „De multe ori e greu să îți dai seama că faci ceva greșit atunci când ești în mijlocul acțiunii, astfel că este vital să ai alături de tine pe cineva onest, de încredere, care să te tragă de mânecă și să îți zică: ajunge, ideea asta nu va da rezultate! Iar aceste persoane pot fi mentorii”, afirmă Aulet, care se declară norocos că a întâlnit două astfel de persoane „care au avut puterea să îmi spună ceea ce eu nu voiam să văd în anumite momente de răscruce”.
Specialistul îi sfătuiește pe antreprenorii aflați la început de drum, și nu numai, să încerce să identifice astfel de persoane care ar putea să îi ajute și să îi țină aproape. „Trebuie să știi să asculți astfel de persoane, pentru că, dacă nu o faci, e posibil să pierzi oameni foarte valoroși din preajma ta. Cultivarea unui mentor bun și onest este un punct- cheie în ceea ce înseamnă să fii un bun antreprenor”, conchide Bill Aulet.
Articol preluat din Revista Cariere de decembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici