Afaceri la 300 de metri inaltime
De la pasiune la afacere
Businessul cu balonul cu aer cald a inceput ca un hobby. De la pasiune la afacere n-a fost decat o planare. Asadar, primele zboruri cu balonul au fost lansate prin Mobimex care se ocupa de productia bunurilor de larg consum, firma care in prezent nu mai exista. Pentru ca nu se putea ocupa de ambele activitati, Costel Bente (foto) a trebuit sa aleaga intre continuarea activitatii firmei sau materializarea pasiunii intr-o afacere. Desi, avea in jur de 25 de angajati, iar businessul mergea bine, a decis sa renunte la afacere in 1997, pentru a se ocupa de zborul in balon, mai ales ca acesta, in general, cere timp si dedicare.
La acea vreme, zborul cu balonul cu aer cald i s-a parut antreprenorului cel mai accesibil mod de a face ca pasiunea sa prinda aripi. In plus, a considerat ca va fi o afacere de viitor.
Primul balon cu aer cald a fost achizitionat din Ungaria in anul 2000, si a costat, la acea vreme, aproximativ 25.000 de dolari (17.700 de euro). In prezent, un balon cu aer cald ajunge si la peste 40.000 de euro. Nu a putut apela la producatorii autohtoni de baloane deoarece, pur si simplu, in Romania, momentan, nu se mai fabrica astfel de aparate de zbor.
Desi era licentiat in pilotarea de avioane ultrausoare, pe vremea aceea nu erau multe firme, nici macar in strainatate, care sa produca astfel de avioane, asa ca antreprenorul s-a orientat catre afacerea cu baloane. "Mi s-a parut ca balonul cu aer cald imbina cele doua dorinte ale mele, de a zbura si de a trai zburand", spune Costel Bente. Drept urmare, in anul 2004, impreuna cu trei asociati a lansat firma Excelsior. 30.000 de dolari este suma care a fost investita initial in afacere.
Zborul
Pentru ca un zbor sa fie perfect, vantul trebuie sa sufle slab ca intensitate, cu maximum 5 metri pe secunda, iar zborul propriu-zis se face la viteza de aproximativ 10 kilometri pe ora. "Ne facem singuri prognozele, bazandu-ne pe informatiile de pe Internet, pe alte date ale firmelor straine care fac prognoze, dar si pe experienta personala. Incercam sa ne facem o prognoza pe plan local", spune antreprenorul. Zborurile nu se bazeaza pe prognozele date de Administratia Nationala de Meteorologie pentru ca sunt prea generale, iar un zbor cu balonul are nevoie de previziuni precise la niveluri de zbor foarte mici. Iar in prezent, cand clima este in schimbare, regulile meteorologiei parca nu se mai potrivesc asa cum erau odata. Balonul cu aer cald se deplaseaza o data cu masa de aer, pentru ca nu dispune nici de motor, nici de carma. Nu poti sa-ti alegi cu precizie locul de aterizare. Iar daca nimeresti un loc de aterizare bun, pe camp de exemplu, iar calea de acces e foarte proasta, nu poti recupera balonul cu usurinta. "Totusi, daca acest lucru se intampla, poti recurge la metodele clasice: recuperarea balonului cu caruta sau chiar cu elicopterul", spune Costel Bente.
Antreprenorul spune ca zborul cu balonul se poate face in orice anotimp, chiar si in cursul iernii. Insa clientii prefera sa zboare in perioada mai calda a anului. Zborurile de agrement se fac in general la o altitudine de aproximativ 300 de metri, dimineata, la rasarit, si seara, la apus.
Cand nu are clienti pentru zbor, cei patru asociati participa la diferite concursuri pentru stabilirea recordurilor. Un moment interesant, isi aminteste Costel Bente, a fost atunci cand participa la un concurs cu balonul si a aterizat pe un varf de munte. Singurul mod de recuperare a fost cu elicopterul. "In echipa am mai facut cateva recorduri de inaltime. Chiar si un record de distanta, pe plan national".
Cati oameni incap intr-un balon?
Numarul persoanelor se calculeaza in functie de marimea balonului. In plus, exista si o diagrama de incarcare venita de la producator. Asadar, numarul optim de pasageri depinde de volumul balonului. De exemplu, intr-un balon de 3.000 de metri cubi, incap cinci persoane, inclusiv pilotul. Dar, daca afara este foarte cald, daca densitatea aerului este scazuta, si daca ocupantii sunt destul de grei, atunci numarul de oameni scade la trei, inclusiv pilotul.
In prezent, firma detine doua baloane, unul de 2.200 de metri cubi si un altul de 3.000 de metri cubi. Exista si baloane mai mari, de peste 4.000 de metri cubi. Costel Bente a comandat pentru acest an un balon de 5.000 de metri cubi, in care pot urca 10-12 persoane.
Promovarea
La inceput, promovarea se facea prin diferiti agenti economici. "Succes prea mare nu am avut", recunoaste proprietarul balonului. "Cand au fost interesati ne-au cautat. Ne-am promovat si pe Internet, inca de la inceput am avut pagina web", mai adauga el, considerand ca cel mai eficient mod de promovare este Internetul. Afacerea a mai fost prezentata si prin diferite publicatii cu ocazia unor actiuni organizate in legatura cu balonul.
Cifra de afaceri
5.000 de dolari este cifra de afaceri din primul an, bani ce au fost investiti in cursuri de zbor sau concursuri pentru doborarea unor recorduri nationale. In 2008, suma s-a ridicat la cateva zeci de mii de euro. Costel Bente recunoaste ca afacerea lui resimte criza din plin. In 2009, nu a avut nici un client, dar lucrul asta nu-l descurajeaza. Doreste sa continue, mai ales ca o face din pasiune. El povesteste ca a mai avut parte de ani slabi, cand nu prea avea clienti, asa ca nu l-ar mira ca anul asta sa nu aiba nici un client. Anticipeaza ca bugetele de publicitate se vor reduce, la fel si salariile. Cu toate acestea, nu s-a gandit sa renunte. Ramane in asteptare si zboara pentru a-si mentine forma fizica si experienta.
Clientii
Partea cea mai productiva a afacerii este zborul publicitar. Numai ca in aceste situatii nu mai e vorba despre zbor liber. Balonul sta ancorat, este legat la sol si ramane in aer la o inaltime de 15-20 de metri. Astfel, ofera vizibilitate brandului. A avut clienti din sectorul bancar si fabrici de bere, toate aceste evenimente fiind intermediate de firme de publicitate.
Costurile legate de zborul cu balonul cu aer cald se ridica la 300 de euro pe ora. In aceasta suma sunt incluse combustibilul, echipa, amortizarea balonului sau reviziile. Nu trebuie omise nici cheltuielile legate de intretinerea aparatului de zbor.
Planuri
In acest an, antreprenorul doreste sa aduca in tara balonul pe care l-a comandat de la producatorul din Ungaria. Acesta din urma are probleme din cauza legislatiei internationale de obtinere a unor autorizatii. "Anul acesta nu l-as mai fi comandat avand in vedere complicatiile aparute", recunoaste antreprenorul.
O data intrata in UE, Romania trebuie sa se supuna unor regulamente unice. Adaptarile si trecerile catre acestea se fac foarte greoi. Un necaz ar fi legat de faptul ca au aparut cerinte noi. Reglementarile in cauza au asimilat baloanele cu aer cald cu aviatia de transport de pasageri. Mai exact, un balon cu aer cald este echivalat, din anumite puncte de vedere, cu un aparat Boeing. Un producator de balon trebuie sa aiba aproape aceleasi autorizatii ca si cel care produce un Boeing. O asigurare pentru un balon a ajuns sa coste 5.000 euro pe an. Nu s-a tinut cont de specificul zborului. De aici vin si nemultumirile proprietarului de balon fata de legislatia existenta.
"Cred ca aceasta legislatie, restrictiva pentru noi, a fost facuta la repezeala. In plus, sunt si alte interese de ordin economic la mijloc", mai spune el.
Partea buna a povestii este ca aceasta lege are opozanti in randul producatorilor si proprietarilor de baloane cu aer cald, iar Costel Bente spera ca lucrurile din domeniul legislativ se vor indrepta.