A pornit un business cu investiție ZERO și un strop de pasiune. Iată ce a ajuns
Într-o lume în care totul se întâmplă online, trebuie să învăţăm care sunt cele mai importante arme pe care le putem deține ca să facem faţă unor provocări pe care, fizic, nu putem pune degetul, dar sunt cât se poate de reale. O astfel de armă este marketingul digital, unul dintre cele mai complexe instrumente ale lumii de astăzi și care nu va lipsi nici din lumea pe care, acum, cu greu putem să o întrezărim.
Ca să putem stăpâni marketingul digital, trebuie să ne apucăm serios de învățat. Fie să fim autodidacți și să avem răbdare ca, în câțiva ani, să-i descâlcim ițele, fie să apelăm la specialiști, cum este Ela Iliesi, trainer și consultant în promovarea online și totodată cofondatoarea Rezistența Online (rezistenta-online.ro). Ela coordonează o echipă de traineri care respiră online și stăpânește atât de bine marketingul online și optimizarea site-urilor pentru motoarele de căutare, încât îi învață și pe alții să pășească în viitor.
Prima întâlnire cu marketingul
Ela Iliesi are 29 de ani, a urmat un liceu cu profil matematică-informatică și, când și-a pus întrebarea ce vrea să facă mai departe, și-a dat seama că Facultatea de Limbi Străine era răspunsul. Sau nu! Nu era suficient pentru că, urmând o facultate umanistă, ar fi însemnat să șteargă cu buretele toată matematica și toată informatica învățate în liceu. După un an, a schimbat cu Academia de Studii Economice. „M-am gândit că, la Economie generală, se face câte un pic din toate şi în facultate m-am întâlnit prima dată cu marketingul. Acolo am învățat noţiunile de bază. Nu pot spune că atunci m-am îndrăgostit de marketing, doar că am început să-l înţeleg. Şi la asta a fost foarte bun ASE-ul. Asta se întâmpla prin 2004–2005”, povestește Ela.
Pas cu pas, mai întâi a fost Junior SEO, apoi a ajuns Specialist SEO, iar la ultimul loc de muncă a deținut funcția de Specialist Marketing Online. Până când, într-o zi, sătulă de inconsecvența șefului, a anunțat că-și dă demisia.
Când a anunțat că vrea să plece, șeful a întrebat-o ce i-ar plăcea să facă. Atunci și-a dat seama că cel mai mult și mai mult îi surâdea ideea de a-i învăța pe alții: „Ce mi-a propus şeful meu de atunci a fost să țin cursuri în cadrul firmei lui, unde aş fi fost tot un angajat care făcea asta, pe lângă toate celelalte sarcini zilnice. Şi atunci am avut o revelaţie. «Asta ar putea să-mi aducă bani, pot s-o fac eu, pe cont propriu, sau pot să stau aici, să fiu chinuită şi să mai fac asta din când în când». Şi, când am pus lucrurile în balanţă, mi-a fost foarte clar ce am de făcut”.
Rezistența Online
Așa a luat naștere Rezistența Online, proiect început în 2011 de Ela Iliesi și de partenerul ei, Alexandru
Simion. Dar, până să ajungă un start-up care astăzi numără zece oameni, Rezistența Online a fost un proiect cu un nume revoluționar și îndrăzneț – Rezistența, de la pregătirea lui Alexandru ca proiectant de structuri de rezistență, și Online, de la pasiunea Elei pentru internet. Au înființat firma și voiau să aplice pentru finanțare pentru că prevedeau multe costuri, printre care chiria pentru sala de curs, laptop pentru fiecare cursant, plata trainerilor. Dar, după ce au început să țină cursurile, au ajuns la concluzia că, de fapt, toate aceste cheltuieli puteau fi suportate în sistem barter.
„Investiţia iniţială a fost zero. Chiar şi banii pentru sală, puţini, câți au fost, nu i-am dat de la început, ci după ce am început să ținem cursurile. Abia apoi am început să investim. Mai avem și alte proiecte și cu toate încercăm să facem aşa. Nu investim bani de la început, fără să ştim clar că o să iasă ceva. Şi se poate. În materie de orice. Ăsta este marele avantaj al online-ului”, spune Ela. „Orice idee ai, poţi să-ţi faci un blog. Te costă doar timpul pe care îl petreci învăţând. În facultate, am citit cartea Sfârşitul istoriei și ultimul om, unde Francis Fukuyama spune că, în viitor, fiecare om va avea o afacere. Atunci, părea o idee futuristă și-atât, dar acum aproape toată lumea are un blog, iar orice blog poate fi monetizat. Concret, toată lumea chiar poate să aibă o afacere”, subliniază Ela.
Fiecare curs are două treimi practică
Astăzi, Rezistența Online oferă cursuri de SEO practic, Google AdWords, Marketing digital, E-commerce SEO, Google Analytics, Social Media, E-mail Marketing și de Optimizare Conversii. „De ce am ținut morțiș ca totul să fie foarte practic? Pentru că am fost la conferinţe, şi n-au fost rele, dar plecam mereu de-acolo fără practică. Sau la prezentări. Şi de asta noi am vrut ca, la fiecare curs, toţi cursanţii să fie cu laptopurile în faţă. Când le vorbesc despre SEO şi le explic cum funcţionează Google, după ce vorbesc zece minute, verificăm totul pe internet. Mereu vreau că practica să fie integrată în curs. După fiecare slide, un pic de practică, pentru ca ei să reţină mult mai uşor.”
În timp ce unele cursuri se țin la sediul firmei sau online, altele sunt transformate în traininguri customizate în funcție de nevoile fiecărei companii care apelează la serviciile lor. Un curs ține opt ore, se desfășoară pe durata a două zile – în week-end –, iar costul variază între 300 și 450 de lei, în funcție de domeniu. Cererea este din ce în ce mai mare, astfel că profitul firmei pe anul 2014 a fost de 25.000 de euro, iar profitul estimat pe anul 2015 este de 35.000 de euro.
De la 4 la 12
Ca în cazul oricărui start-up, începutul a fost greu. Până au creat site-ul, până au venit cu oferta de cursuri, până și-au găsit o parte din traineri, lunile au trecut. Când totul a fost gata, s-au lovit de o altă provocare: nu erau încă destul de vechi pe piață și erau priviți cu suspiciune, motiv pentru care primele sesiuni de training s-au ținut chiar și cu patru oameni.
„La primele cursuri, invitam prieteni, pentru că aveam nevoie de minimum patru persoane ca să ținem cursurile. Şi se înscriau doi sau trei oameni. Și întrebam pe grupurile private pe care vorbeam cu prietenii dacă nu vor să vină. Am început să facem bartere cu bloggerii – să vină la curs şi să scrie o părere sinceră despre cum li s-a părut – și asta ne-a ajutat la promovare. La început, nu ştiam sigur dacă o să se strângă numărul minim de cursanţi. Şi au fost nişte bariere mai degrabă mentale. Ne făceam singuri griji «Ce facem? Că nu s-au strâns oameni». Dar în ultimele zile găseam o soluţie: ori invitam pe cineva, ori, dintr-odată, apărea un cursant”, își aduce aminte Ela.
Acum, lucrurile nu mai stau deloc așa. Dacă înainte nu reușeau să atragă numărul suficient de oameni pentru a ține un curs, acum trebuie să oprească înscrierile. Numărul maxim de oameni acceptat la un curs este de 11–12. Asta pentru că Ela vrea să cunoască fiecare cursant în parte, să știe dacă are o afacere și, dacă are, care îi este domeniul de activitate, ca să-i ofere toate informațiile de care are nevoie. „La sfârşitul cursurilor, când vezi că oamenii sunt mulţumiţi de informaţiile pe care le-au aflat, e unul dintre cele mai frumoase momente. Vin nesiguri şi pleacă ştiind exact ce au de făcut. Iar asta mă bucură. Fie că sunt persoane care vor să se angajeze în domeniusau care lucrează în domeniu, dar simt că nu stăpânesc încă marketingul digital, fie că sunt antreprenori, la sfârșit vorbesc cu fiecare în parte şi îi rog să-şi facă un plan de bătaie cu cel puţin cinci idei”.
Ce îi recomandă pe cei de la Rezistența Online? Experiența, spune Ela. „Abia după șapte ani m-am simțit expertă și capabilă să-i învăț și pe alții. După șapte ani am fost sigură că lucrurile funcționează într-un mod, și nu în altul. Iar asta este valabil pentru toți trainerii de la Rezistența Online”.
Deși internetul nu este la început, e departe de a-și fi atins potențialul și toată lumea să fie conectată. Din previziunile pe care le-a citit până acum, Ela crede că, până în 2020, procentul de conectare a omenirii la internet va fi de 60%. Dar nu doar oamenii vor fi conectați la internet. În Internet of Everything, totul va fi interconectat. Din punctul de vedere al marketingului digital, Ela se așteaptă la o lume science-fiction: „Marketingul digital o să urmeze fiecare mișcare a tehnologiei și o să fie prezent.
A fost pe calculator, apoi pe laptop, smartphone, tabletă și va fi prezent pe orice aparat conectat la internet. Or să fie Predictive Adds. De exemplu, cel mai așteptat obiect conectat la internet este frigiderul. Cu siguranță, Google o să-și pună Androidul, sistemul de operare, pe el. Cum văd eu lucrurile? Dacă locul unde stau ouăle e gol, frigiderul o să-ți arate un banner cu reclamă la ofertele magazinelor online, unde un carton cu ouă costă nu știu cât”. Frigiderul nu ne va vorbi mai devreme de 2030, atrage atenția Ela, dar cam așa arată lumea viitorului!