6 sfaturi pentru un antreprenor internațional
1. Obișnuiește-te să fii apt de lucru la ore mai puțin obișnuite
„Este 11:48 chiar acum și eu un fac un duș. Cu toate acestea, nu înseamnă că voi dormi prea mult. La ora 4 dimineața trebuie să mă trezesc pentru a avea o convorbire de afaceri cu biroul din China.” Situația îţi este familiară, nu ? Dacă vrei să fii un antreprenor internațional trebuie să ieși din tiparul programului de lucru de la 09.00 la 17.00. Vei lucra atunci când e nevoie și în același timp trebuie să îţi faci timp și pentru a te relaxa și odihni.
2. Călătorește ca un profesionist
Aceasta este o necesitate pentru un antreprenor internațional. În timp ce Skype, WebEx și alte instrumente de video-conferințe au făcut comunicarea de afaceri internaționale mai ușoară, cu toții știm că nu pot fi înlocuite total întâlnirile față în față. A rămâne cu picioarele pe pământ și a conduce/evalua corect afacerile voastre din străinătate este esențial. Toate acestea presupun o mulțime de călătorii, nopți nedormite, zile în care te trezești în locuri ciudate și nu îți mai amintești nici în ce ce țară te afli. Fiecare are propria metodă de a combate oboseala. De obicei, cel mai greu este să te acomodezi la un nou fus orar. De regulă, e bine să ajungi cu o zi două înainte în țara respectivă(vinerea sau sâmbăta) pentru a avea timp să te odihneşti până la întâlnirile de luni. A călători este esențial atunci când vrei să ai o afacere internațională, așa încât obișnuieşte-te cu asta.
3. Atunci când nu te odihnești suficient pot apărea probleme
Nu încerca să fii eroul nopților nedormite. A călători 20 de ore plus minus alte 12 ore petrecute prin aeroport, plus diferențele de fus orar, pot duce la serioase probleme de sănătate. Dacă nu știai, privarea de somn este folosită ca tehnică de interogare și tortură. Fă-ți timp întotdeauna să dormi, pentru că lipsa de somn duce la halucinații și alte probleme de sănătate.
4. Pe teren trebuie să te adaptezi din mers, să te comporți ca un cameleon
Trebuie să te acomodezi cu ceea ce te înconjoară în scurt timp. Acest lucru nu înseamnă doar adaptarea la cultura țării respective ci și îmbrățișarea ei. Învață regulile țării în care vrei să faci afaceri și respectă țara care te adoptă. Majoritatea americanilor care pătrund pe piețele străine au pretenția ca țările respective să adopte obiceiurile stilului american de afaceri, iar acest lucru nu e posibil. Piața chineză de exemplu este plină de rămășițele multinaționalelor americane care au eșuat sau se zbat să supraviețuiască, inclusiv nume mari, cum ar fi Best Buy și Wal Mart. Chiar și în țări cu o cultură asemănătoare cu cea americană, cum e Canada, s-a dovedit a fi prea dificil pentru unele afaceri să se adapteze. Nu e suficient să ai un produs, o idee grozavă de afaceri. Faptul că planul tău de marketing și vânzări funcționează foarte bine într-o ţară, nu înseamnă că va da rezultate și pe plan internațional. Colaborează cu echipele locale pentru a construi un plan adaptat pieței sau fii pregătit să dai greș. Şi nu uita că este bine să îţi faci prieteni printre localnici.
5. Fii răbdător, dar nu da dovadă de slăbiciune
Există o linie fină între răbdare și slăbiciune. De exemplu pentru a depăși barierele culturale și lingvistice ai nevoie de răbdare, dar uneori aceste bariere pot deveni scuze pentru a nu obține rezultatele dorite pe plan local. Sau se pot transforma în tactici de negociere care să permită o marjă pentru manipularea prețurilor . Atunci când a înțelege greșit lucrurile a devenit un lucru normal, și mai ales pe cheltuiala ta, problema trebuie neapărat lămurită. Discută cu echipa de pe plan local pentru a vedea care este cea mai bună modalitate de rezolvare.
6. Dă înapoi comunității
Unii antreprenori creează o pagină specială site-ului afacerii, în care vorbesc despre proiectele pe care le au în vedere, pentru a contribui la dezvoltarea comunității. Acest lucru nu înseamnă doar faptul că ești responsabil față de stakeholderi. Este mai mult decât atât. Arată faptul că ești parte din comunitate. Fă toate aceste lucruri și îți vei pune afacerea într-o lumină favorabilă unui succes internațional.