4 start-upuri din 200 sunt castigatoare
Dupa aproape patru ani de marketing petrecuti la Jurnalul National, antreprenorul Marius Tudosiei s-a gandit ca sfarsitul lunii septembrie este momentul propice pentru lansarea unui business in retail. Ideea afacerii a plecat de la doua nevoi simple: prima a fost aceea de a construi ceva durabil pentru el si familia sa, iar a doua a pornit din nevoia de a consuma mancare sanatoasa, 100% „controlata” de el. Asa s-a nascut businessul de familie, Bacania Veche. Insa, participarea la Start&Grow a fost o surpriza pana si pentru el. Pentru ca nu el a fost cel care a inscris bacania in competitie. „Eram ocupat in perioada aceea cu un santier interminabil. Construiam „fizic” bacania. Alti oameni, din jurul meu, au propus proiectul in competitie”, marturiseste Marius Tudosiei, care dupa un interviu de selectie lung de aproape trei ore, a castigat cu bacania detasat la sectiunea retail din cadrul competitiei.
Cum si-a promovat afacerea antreprenorul? Pe un singur canal: Facebook. Cu zero costuri. Marius a construit un cont despre „alimentatia sanatoasa”, dupa care a conceput comunitatea bacaniei pe Facebook, care, in prezent, numara peste 4.700 de membri.
Sa ai propriul business nu este deloc o misiune usoara. Principala sarcina a antreprenorului este sa fie cat mai creativ pentru a aduce oamenii in magazin si sa-i convinga prin oferta. Apoi, trebuie sa creeze evenimente care sa tina publicul aproape.
Peste cinci ani, antreprenorul se vede „avand grija de un lant de Bacanii Vechi si fiind implicat in campanii sociale de educatie in legatura cu alimentatia sanatoasa”. Se vede gatind in mica sa taverna, cu 5-6 mese, „in care totul, dar absolut totul va fi natural si sanatos”.
„In conceptul Bacania Veche sunt inclusi toti clientii, pentru ca fara ei, bacania nu ar exista. Fiecare client poate influenta directia businessului. Intr-o masura anume”
Marius Tudosiei, fondator Bacania Veche
Un business de reglare a metabolismului
La jumatatea lunii august, sotii Stelian si Alexandra Sarlea (foto jos) au lansat la Cluj-Napoca Asteco Lifestyle, un centru integrat de diagnostic, tratament si stil de viata destinat persoanelor care sufera din cauza bolilor metabolice. Proiectul, a carui investitie s-a ridicat la 40.000 de euro, s-a nascut practic, dupa sase ani de cercetare practicati de Stelian atat in tara, cat si in strainatate. Cei doi antreprenori au aflat de competitia Start&Grow prin reteaua LinkedIn. A fost o coincidenta fericita pentru ei, mai ales ca in acea perioada lucrau la planul de afaceri. Fiind la primul lor business, si-au dorit sa castige pentru ca aveau mare nevoie de indrumare.
La interviul de selectie, Stelian marturiseste ca se astepta la „un tir de intrebari cu multe capcane si exigente, insa desi analiza asupra planului de afaceri a fost foarte detaliata, tonul interviului a fost unul incurajator”.
Inainte de proiectul Asteco, Alexandra a fost project manager in industria petroliera, iar Stelian a lucrat in cercetare, specializat fiind in semnalizarea celulara in diabet. Centrul de diagnostic este singurul de acest gen din Europa de Est pentru ca presupune evaluarea simultana a pacientilor cu tulburari de metabolism de catre o echipa formata din medic diabetolog-nutritionist, medic endocrinolog, medic internist, psiholog, biochimist si kinetoterapeut. Specialistii integreaza informatiile medicale, le coreleaza cu rezultatele analizelor de laborator si identifica diagnosticul si planul de tratament personalizat pentru fiecare pacient.
In prezent, la centru se lucreaza pe sistemul core-business si externalizarea serviciilor complementare, cum este cel de analize de laborator. In functie de evolutia afacerii, in urmatoarele luni, antreprenorii sunt dispusi sa-si mareasca echipa, de la partea de servicii medicale, pana la serviciile suport: comunicare, vanzari, administrativ.
Sarcinile celor doi oameni de afaceri seamana cu cele ale unui dirijor. Practic, principala responsabilitate este sa se asigure ca intreaga echipa „suna” ca o orchestra bine strunita. „Fiecare zi este altfel pentru orice antreprenor”, spune Stelian Sarlea. Cum se vad acestia peste cinci ani? „Vom fi prezenti in principalele orase ale tarii, iar centrul va fi la mare cautare in Europa de Est”. Pregatirile pentru clientii din strainatate au inceput deja. Pentru ei s-au realizat pachete de servicii tip „tourism and health”. In plus, chiar de la lansare, centrul a avut parte de clienti romani stabiliti in Franta, Italia si Anglia.
Costume pentru middle management
Marius Dan (foto), unul dintre antreprenorii selectati la Start&Grow si-a lansat cu 10.000 de euro businessul „Tudor. Personal Tailor” – in domeniul vestimentar, mai exact, in realizarea de haine la comanda. Marius vine tot din mediul antreprenorial, a fost asociat in cadrul unei agentii de turism imediat dupa terminarea facultatii. „In acest moment ma comport ca un angajat cu atitudine de patron, pentru ca exemplul meu este cel pe care colegii il urmeaza la munca”, considera antreprenorul.
Zilnic, Marius se ocupa cu dezvoltarea conceptului si cu gasirea furnizorilor. Apoi se asigura personal ca fiecare client care achizitioneaza pentru prima data un costum este multumit.
Pentru ca promovarea conventionala nu are efect, antreprenorul a preferat sa-si prezinte businessul online si prin reclama „word of mouth”. Clientii vizati de el sunt barbatii care au intre 25 de ani si 45 de ani, care locuiesc in mediul urban, au cel putin studii universitare, detin functii de middle management, sunt liber profesionisti si au venituri cuprinse intre 700 de euro si 1.200 de euro pe luna.
Softuri care iti usureaza munca la birou
Programatorii Bogdan si Razvan Hobeanu (foto) au lansat luna trecuta start-up-ul Kenubi, o solutie care permite calculatoarelor sa „cunoasca” mai multe despre fisierele din calculator, pentru a ni le putea oferi exact atunci cand avem nevoie de ele. Momentan, ei se concentreaza pe dezvoltarea primei versiuni a produsului.
Experienta lor de angajati provine din Microsoft, iar apoi au devenit consultanti freelanceri pentru HP si BitDefender. In general insa cei doi au preferat sa lucreze cu clientii din afara tarii, pentru seriozitatea acestora. Asa ca adevarata provocare a venit odata cu dezvoltarea propriului produs. „Desi avem un background tehnic, privim tehnologia doar ca pe o unealta si nu ca pe un scop in sine”, spun antreprenorii, care s-au decis sa se inscrie in competitie din curiozitate si pentru partenerii care se anuntau in proiect. Anul viitor, vor trece la statutul de angajator, cand intentioneaza sa-si mareasca echipa.
Pentru ca s-au axat pe dezvoltare, promovarea nu a fost focusul lor principal. Practic, au mers in fiecare companie si au stat de vorba cu angajati, manageri si antreprenori. In curand, fratii Hobeanu vor lansa o versiune „demo” ce va fi disponibila pentru cei care s-au inscris pe site-ul businessului.
Unde se vad peste cinci ani? Chiar daca este neclara, imaginea pe care o vad ei este una optimista. Vor continua sa se ocupe de ceea ce le place si vor dezvolta si alte softuri care le vor usura oamenilor munca la birou.