„Zâmburi.ro” sau cum să-ți faci un business din… povești
„Seara, Adriana voia poveste, eu eram pe jumătate adormit şi, atunci, lucrurile pe care le aveam în cap se amestecau într-o formă inedită, absurdă, postmodernă şi rezultau poveștile astea. Aşa vin ideile. Se întâmplă atunci când eşti obosit. Sunt extrase din viaţă şi sunt, de fapt, o rearanjare, o recombinare ilogică și absurdă a amintirilor. Aşa s-au născut poveştile astea. Nu facem ficţiune ci, mai degrabă, povești bazate pe lucruri care ni s-au întâmplat nouă sau despre care am auzit că li s-au întâmplat cunoscuţilor sau prietenilor”, explică Ștefan.
Așa s-au născut zâmburii, în varianta lor inițială. Pe atunci, se aflau la stadiul de larve. Între timp, zâmburii, asemeni fluturilor, s-au metamorfozat în povești scurte sub formă de felicitări ilustrate, pe care, din noiembrie 2013, le găsim în lanțul de librării Cărturești, unde pot fi cumpărați per poveste sau per biblioraft în formă de acordeon, care conține întreaga colecție de zâmburi, 40 la număr.
Cum au ajuns zâmburii povești ilustrate
Adriana și Ștefan Liuțe sunt fondatorii și proprietarii agenției de branding Storience. Adică au foarte mult de muncă, sunt mereu ocupați și rar reușesc să aibă parte de o pauză care să nu fie de doar câteva minute. Tocmai pentru că au mereu ceva de făcut, au tot amânat să le găsească o întrebuințare concretă zâmburilor. Până când inevitabilul s-a întâmplat! „La un moment dat, am zis «Hai să le scriem, hai să facem ceva cu ele». Sunt prea drăguțe ca să mă bucur doar eu de ele. Să se bucure și alţii”, povestește Adriana.
Zâmburii au putut fi citiți pentru oară de către mai mulți ochi străini pe 2 iulie, când Storience împlinea un an. „Am organizat o petrecere pentru clienţi și ne-am gândit ca, la final, să le dăm ceva de despărţire. Ceva deosebit, personal. Atunci ne-am hotărât să scriem zâmburii. Petrecerea ne-a dat și un deadline și am avut la dispoziție o lună ca să scriem poveștile. Ştefan le-a scris, în principal, eu am editat și am mai contribuit cu idei. Pentru că erau 40 de participanţi, am pregătit 40 de povești. Fiecare participant la petrecere a primit câte o poveste. Le-au plăcut foarte mult poveştile şi asta ne-a încurajat să le punem la un loc”, își aduce aminte Adriana. Motivați de modul în care au reacționat oamenii, Adriana și Ștefan s-au mobilizat și în noiembrie au lansat zâmburii la Cărturești. S-a întâmplat pe 22 noiembrie 2013, zi importantă din cel puțin două motive: Cărturești și Adriana împlineau încă un an.
Ștefan și Adriana spun că zâmburii trebuiau să apară sub forma unei cărți electronice, nicidecum sub forma unor felicitări ilustrate. Cel puțin, așa era planul: „În momentul în care noi ne-am gândit să punem zâmburii într-o carte electronică, am zis că avem nevoie de o copertă. Am apelat la unul dintre designerii cu care lucrăm, Dan Dulău (n.red. – ilustratorul Festivalului SoNoRo și designerul identității Storience), din Cluj, şi i-am spus «Astea sunt poveştile şi, dacă îţi plac, poate ne ajuţi cu o copertă». El a spus că îi plac atât de mult, încât nu se poate opri la o singură copertă și că o să facă câte o ilustrație pentru fiecare poveste în parte. Ne-am trezit cu cele 40 de ilustraţii şi am mers cu ele la Cărtureşti”. Cum sunt prieteni cu cei de la Cărturești, s-au adunat și au făcut un brainstorming pe tema zâmburilor. Așa au ajuns zâmburii nu doar povești scurte ilustrate, dar și primul proiect de acest tip de pe piața românească. Tot atunci, Ștefan a adormit în timpul negocierilor acerbe ce aveau să pună la cale soarta poveștilor sub formă de felicitări și a visat un nume pentru ele: zâmburi. Și așa le-a rămas numele!
Zâmburii, o rupere de ritm
Pentru că au deja o afacere pe care o cresc în fiecare zi, agenția Storience, Adriana și Ștefan au vrut ca Zâmburi să fie altceva: „Voiam un format inedit, ceva deosebit. Nu mai există povești scurte la plic. Și asta am vrut să facem. Au fost gândite pentru o rupere de ritm. Pentru că toţi suntem extrem de prinşi, ca să nu zic stresaţi, în timpul zilei şi nu prea există motive sau momente în care să existe o rupere de ritm. Nimeni nu-şi permite pauze foarte lungi şi atunci, fie că eşti pe drum, fie că eşti la serviciu şi iei o pauză să citești un zâmbure este o rupere de ritm care ajută la relaxare”, explică Ștefan.
Zâmburi mai înseamnă şi poveşti făcute pentru diverse branduri. Unele se văd, altele, nu. „Purcelatte”, de exemplu, este făcut pentru Cărtureşti, iar „Salutări de la electrocasnic” este făcut pentru festivalul Electric Castle. „Am ajuns să facem poveşti pentru companii. Am făcut personaje pentru comunicarea internă a unor companii. Zâmburii înseamnă mai multe lucruri”, subliniază Ștefan și Adriana.
Personajul principal al uneia dintre poveștile ilustrate, Părălel, a ajuns să existe și în viața reală. Sub formă de păpușă, desigur. „’Părălel’ este o poveste cu un căţel de stradă foarte isteţ, care traversează pe zebră, cum ştim că traversează căţeii descurcăreţi din Bucureşti, şi el a devenit păpuşă. La un curs de branding ţinut de Ştefan în Timişoara, Lia, o fană Zâmburi, a venit cu căţelul gata cusut. La finalul cursului, a spus că are ceva pentru noi și l-a scos din geantă. Pentru că arată altfel în realitate, nu ştiam de unde îmi e cunoscut. Părălel e foarte reușit și l-am adăugat pe lista de produse Zâmburi. E şi în Cărtureşti”, a adăugat Adriana.
De când au apărut pe piață și până în prezent, zâmburii au ajuns pe la câteva târguri, inclusiv la Street Delivery, unde Ștefan și Adriana au aflat ce plan trebuie să aplice ca oamenii să-și dea seama că nu sunt simple felicitări și că, de fapt, ce au zâmburii mai prețios se află în interior. Așa că, la Street Delivery, i-au prins cu cleme și sfori și i-au atârnat de un schelet de spider: „La Street Delivery, i-am atârnat în așa fel încât oamenii să vadă că înăuntru se află o poveste. Și au reacţionat foarte bine. Ne-am dat seama că este metoda ideală de expunere şi, ca atare, am preluat forma aia de expunere și în librării”.
Echipa Zâmburi și la cât se ridică investiția totală
Echipa Zâmburi se poate confunda foarte ușor cu echipa Storience. Sunt, în total, 5 persoane, dar nu există oameni care să lucreze exlusiv pentru Zâmburi: „Suntem noi doi, care ne ocupăm de partea de conţinut şi promovare, și încă trei colegi. Și toți facem și altceva. Zâmburi e de timp liber”.
Investiția totală în Zâmburi ajunge undeva pe la 20.000 de euro, potrivit lui Ștefan, care subliniază că s-a cheltuit cel mai mult în 2013, când au lansat zâmburii, după care cheltuielile au început să se reducă. Mai spune că amortizarea investiției se va face în doi ani: „Zâmburii se vând destul de constant. Am recuperat jumătate din investiţie în primul an. Deși suntem pe profit operaţional acum, nu ne-am scos investiţia. În prezent, zâmburii merg foarte okay. Dacă te uiţi la banii pe care îi cheltuim pe Facebook sau când mai mergem pe la un târg şi ce se vinde, raportul este foarte bun. Dar durează să amortizezi”.
Un zâmbure costă 10 lei, acordeonul cu cei 40 de zâmburi este 150 de lei, iar păpuşa Părălel costă 190 de lei. În fiecare lună se vând, în medie, cam 100 de povești scurte ilustrate, câteva acordeoane și câte un Părălel. „Nu este o afacere făcută pentru bani. Nu ne-am gândit că o să ne îmbogățim din asta. E genial că se scot bani, dar nu ăsta a fost scopul. Noi, toată ziua, facem consultanță de brand. Și, când vrem să ne mai destindem, mai scriem ceva”, atrag atenția Adriana și Ștefan.
Cei mai populari zâmburi
Așa cum nu poți întreba un părinte pe care copil îl iubește mai mult, nici pe Adriana și pe Ștefan nu putem să-i întrebăm de care zâmburi s-au atașat mai mult. „Dacă ți-e clar că-l iubești pe unul mai puțin, e clar că ai o problemă psihologică”, glumește Ștefan. Dar, chiar și așa, odată ieșiti în lume, zâmburii s-au descurcat pe cont propriu. Unii s-au făcut plăcuți mai mult, alții, mai puțin. Unul dintre cei mai populari zâmburi este „Berbecătorul”. Asta pentru că oamenii asociază povestea și cu zodia Berbecului, crede Ștefan. Succes au avut și au în continuare și zâmburii de sărbători, „Insta prieten”, „Iso și Miso” și „Moașa Nicoleta”, dar și alți zâmburi: „Anton avion”, „Frențiguș” și „Respirație cea mai tare aplicație”.
„Poveştile astea sunt toate din lumea reală. Nu sunt toate neapărat vesele. Unele sunt ironice, altele sunt uşor cinice, altele sunt tragi-comice. Noi aşa am simţit că trebuie să le facem. Nu sunt făcute să mulţumească pe toată lumea. Unele poate că nu or să fie foarte populare. Dar altele, la care nu ne aşteptam, s-au dovedit a fi foarte populare”, a ținut să explice Ștefan. A adăugat că zâmburii nu sunt un produs de masă, ci sunt pentru acei oameni care au mai citit o carte, care au simțul umorului, care preferă mâncarea sănătoasă în locul unei mese ieftine.
Ce vor face zâmburii în anul 2015
Cum Storience și-a deschis, în 2014, un birou și în Marea Britanie, Adriana și Ștefan se gândesc că ar fi interesant să le arate zâmburilor cum arată Anglia. Dar nu este o promisiune pe care o fac pentru că zâmburii nu prea pot fi traduși: „Dacă ducem zâmburii acolo, ar trebui să facem alții, pentru oamenii de acolo. Nu poți să-i iei dintr-o cultură și să-i aduci, direct, în alta. Poate doi-trei să meargă. Dar și ăia adaptați, nu traduși”.
Un alt plan pentru 2015 este ca zâmburii să fie prezenți la mai multe târguri interesante și să devină un instrument important pentru comunicarea internă a companiilor din România. Și încă o veste bună: Părălel nu este singurul personaj Zâmburi transformat în păpușă. Ștefan și Adriana ne-au promis că vor urma și alte păpuși, care vor semăna întocmai cu cele mai interesante personaje din zâmburi!