“Nebunia” unui nou început de afacere delicioasă
Cu ce se deosebește „La Folie” de alte cofetării sau cafenele? Unii ar spune că prin designul cafenelei. Alții, că prin muzică. Și nimeni nu ar greși. Dar elementul care diferențiază „La Folie” de alte locuri sunt dulciurile, făcute numai din ingrediente naturale în laboratoare proprii. Nu degeaba motto-ul cafenelei este „Descoperă nebunia tabieturillor frantuzești!”.
„La Folie” a fost deschisă pe strada Buzești, în zona Piața Victoriei, pentru că, așa cum a explicat Alexandru Flutur, General Managerul „La Folie” într-un interviu acordat revistei CARIERE, zona se potrivește mai mult publicului matur care vine în cafenea, un public țintă pe care cei de la „La Folie” vor să-l fidelizeze.
Prima cafenea „La Folie” a fost deschisă în Iași, în anul 2012, iar Alexandru Flutur spune că succesul de pe piața ieșeană l-a îndemnat să analizeze și alte piețe interne, cum este Bucureștiul, care are cel mai mare potențial în domeniul HoReCa: „Ţinta propusă iniţial era francizarea la doi ani de la deschidere dar, în urmă rezultatelor financiare realizate, am luat decizia să profităm direct de potenţialul pieţei bucureştene, prin investiţii proprii. Nu a existat un motiv anume pentru care am hotărât că anul 2014 va fi anul extinderii în Bucureşti. Anul 2014 a marcat doar momentul în care businessul început la Iaşi a ajuns la maturitatea necesară extinderii şi dezvoltării unor noi locaţii”.
„La Folie” a avut succes pentru că, în opinia lui Alexandru, a venit cu un produs unic pe piața de profil, în principal pe segmentul de dulciuri.
Citeşte şi Locul în care TU decizi cât valorează timpul tău
Unul dintre cele mai importante principii pe care a fost fondat businessul „La Folie” este calitatea pentru că, așa cum spune Alexandru Flutur, un client nemulțumit înseamnă, în final, o pierdere mult mai mare. „Calitatea serviciilor şi a produselor a fost pusă întotdeauna pe primul loc şi în permanență am cerut feedbackul clienţilor pentru a descoperi unde greşim, acest lucru ajutându-ne să ne perfecţionăm. Suntem conştienţi de faptul că un client nemulţumit presupune, de fapt, o pierdere de minim cinci potenţiali clienţi din anturajul acestuia, şi acest lucru nu ni-l permintem. Orice feedback, pozitiv sau negativ, ne este de mare ajutor şi vom încuraja în continuare clienţii să ne împărtăşească părerea lor, fie prin chestionare făcute în mod regulat sau fie pur şi simplu verbal, de fiecare dată când semnalează vreo problemă”, este convins Alexandru Flutur.
A înlocuit costumul cu șorțul
Alexandru a terminat Facultatea de Informatică din Iași, are un master în Managementul Proiectelor, și, până să-l apuce „nebunia”, era director într-o companie de consultanță din Iași. Pentru că este pasionat de gătit, în timpul liber testa rețete care ar fi putut să se regăsească, într-o zi, în propria lui cafenea. Ăsta era visul! La un moment dat, prin anul 2011, și-a dat seama că nu se mai poate împărți la infinit între jobul full-time și pasiunea pentru gătit. „Mi-am dat demisia, am facut o analiză riguroasă a pieței și mi-am canalizat efortul pentru conceperea unui plan de afaceri”, povestește Alexandru Flutur.
La începutul anului 2012 a început negocierile cu cei de la Palas Mall, din Iași: „Nefiind foarte încrezători în planurile mele, mi-au sugerat să nu abordez un business nou şi m-au sfătuit să contractez o franciză, motivând că este o alegere mult mai facilă şi mai uşor de gestionat. Feedback-ul primit de la ei nu l-am privit nici o clipă că fiind o alternativă, pentru că îmi doream să construiesc un brand de la zero, ghidat după propriile idei şi gusturi. După o serie de negocieri şi discuţii am reuşit să-i conving şi astfel, după șase luni de amenajări şi teste, am întâmpinat primii clienţi”.
Pentru că banii sunt extrem de importanți atunci când vine vorba despre deschiderea unei afaceri, General Managerul „La Folie” spune că investiția inițială a fost făcută din economii proprii și din împrumuturi de la persoane apropiate, care au crezut în el și, implicit, și în pasiunea lui.
De ce a ales să-și urmeze pasiunea și nu a ales, în schimb, să investească într-un domeniu mai profitabil? Pentru că, așa cum mărturisește Alexandru, orice lucru născut din pasiune are o valoare aparte şi niciun alt domeniu nu l-a provocat într-un mod atât de plăcut încât să-l impulsioneze să facă o investiţie într-o notă atât de optimistă.
Cel mai greu moment și cea mai dificilă decizie
Cu doar o lună înainte să deschidă prima cafenea „La Folie”, în Iași, Alexandru Flutur povestește că a avut parte de unul dintre cele mai grele momente de care se poate lovi un antreprenor la început de drum: a rămas fără cofetari. „Meniul era departe de a fi finalizat, iar amenajarea spaţiului încă nu era terminată. Ţinând cont de timpul extrem de scurt şi de faptul că în săptămâna imediat următoare am reuşit să angajăm doar două persoane, eu, împreună cu managerul de cafenea, am fost nevoiţi să ne găsim timpul necesar să ne punem şorţurile şi să intrăm în laborator. Am avut noroc că şi el era la fel de pasionat de gătit că şi mine şi ne-am completat reciproc”, își amintește Alexandru.
Alexandru crede că, din punct de vedere antreprenorial, cele mai grele decizii sunt cele care privesc, în mod direct, investițiile. Uneori, antreprenorii riscă totul pentru o idee în care au încredere oarbă şi pe care au analizat-o din toate punctele de vedere, dar niciodată nu au siguranţă rezultatului propus: „Există întotdeauna un coeficient de eroare peste care trebuie să treci la un moment dat şi să continui să faci ceea ce ţi-ai propus. Probabil că, dacă nu aş fi riscat la momentul oportun, în momentul de faţă 'La Folie' nu ar fi existat”.
L-am întrebat pe General Managerul „La Folie” care a fost cea mai grea decizie pe care a luat-o el. A mărturisit că este legată de extinderea afacerii în București, care a presupus inclusiv mutarea lui în Capitală. „Am analizat foarte bine piaţa înainte să fac această mutare şi, în prezent, totul decurge conform planului, chiar dacă am întâmpinat câteva provocări care au avut ca efect o întârziere a deschiderii cafenelei cu două luni, decalând deadlineul pe care mi-l propusesem iniţial”.
Pentru că angajații sunt cei care fac o afacere să se miște, Alexandru Flutur știe foarte clar ce fel de angajați vrea și care sunt angajații pe care nu i-ar anagaja niciodată. „Tot timpul am apreciat un angajat care are curajul să vină să întrebe în loc să facă greşit un lucru, acest comportament înseamnând că îşi doreşte să se perfecționeze”, crede Alexandru. La polul opus, există și o categorie de angajați pe care o ocolește: „Dacă eşti o persoană plictisită de muncă şi cauţi doar un loc 'călduţ' şi lipsit de provocări până la pensie, care să îţi confere doar o stabilitatea financiară, atunci cu siguranţă nu te încadrezi în profilul de angajat pe care îl caut pentru businessul meu”.
Cât despre motivarea angajaților, antreprenorul atrage atenția că fiecare angajat percepe diferit factorii motivaționali. Știe că, pentru majoritatea angajaților, banii reprezintă cel mai important stimulator, dar care, singur, nu poate susține, pe termen lung, motivația. „Nevoia de stabilitate şi apartenenţa la o entitate cu notorietate dau angajatului, în timp, satisfacţia că este o rotiţă importantă într-un sistem care funcţionează şi este recunoscut. Îi creează sentimentul de mândrie din punct de vedere al poziţiei pe care o ocupă şi, nu în ultimul rând, se simte valoros prin încrederea care îi este acordată. Din acest motiv, consider că este necesar să transmit angajatului, încă de la început, care sunt planurile companiei şi care este rolul lui în interiorul ei pentru a îl motiva să participe activ şi consecvent în cadrul dezvoltării acesteia”, potrivit General Managerului „La Folie”.
Dacă vreți să vă alintați papilele gustative, nu ocoliți „La Folie”. Puteți alege orice zi, de luni până duminică, de dimineața până seara. Pe lângă dulciuri, în „La Folie” veți găsi sendvișuri cu jambon, gorgonzola și ruccola, croissant cu bacon crocant, cu brânză topită, cu cremă de brânză și ou, cu mozzarella, prosciutto și sos pesto, dar și tarte: cu brânză de capră, roșii și struguri, cu spanac și brânză feta sau cu dovlecei, vinete și gorgonzola. Și deliciile nu se opresc aici!