Devenim din ce în ce mai versatili, mai agili și mai colaborativi
În perioada post-pandemie se întrevede apariția și conturarea un nou model de muncă. În acest model, o mare parte a angajaților va lucra de la distanță. Unii vor lucra după un model de lucru hibrid, în timp ce o minoritate va rămâne probabil la birou. Este important să spunem că biroul nu dispare, ci se schimbă. Companiile trebuie să reimagineze amenajarea biroul pentru o forță de muncă agilă într-o lume a muncii hibride, a incertitudinii și a unei pandemii globale. De asemenea, trebuie să ținem cont că nu toată lumea poate lucra de la distanță. Unele echipe pur și simplu nu pot funcționa la maxim în timp ce lucrează de la distanță. Trebuie să lucreze într-un birou. Zoom nu este un înlocuitor pentru conexiunea umană și pentru o experiență comună cu colegii și echipele noastre. Este necesar ca angajații să se întâlnească față în față, să socializeze, să facă brainstorming și să se conecteze din nou unul cu celălalt. Acesta este modul în care ei construiesc o comunitate, își consolidează relațiile, antrenează și mentorează și își consolidează scopul și cultura organizațională, pe termen lung.
Acum există o discrepanță între dorința liderilor de a reveni la birou complet, cât mai multe zile pe săptămână, și disponibilitatea angajaților de a lucra mai mult după un program flexibil. Deci, nu se va putea să revenim brusc la birou, la vechea normalitate, după perioada pandemiei, pentru că vom întâmpina o mare rezistență din partea angajaților care vor prefera să își dea demisia și să caute alternative de job la firme care acceptă exclusiv munca de acasă, chiar dacă sunt pe alt continent.
În multe cazuri, întoarcerea la birou a devenit un sacrificiu. După experiența pandemiei, unii angajați au decis că își doresc doar un loc de muncă, nu o carieră și își vor reduce investițiile la locul de muncă. Aceasta nu înseamnă că nu vor munci din greu sau nu le va păsa de locurile lor de muncă, ci doar că nu își vor mai face din locul de muncă prioritatea numărul unu în viață.
În perioada imediat următoare, mai mult decât oricând, companiile trebuie să dea dovadă de flexibilitate în aranjamentele legate de muncă, dar și de o mai mare diversitate de opțiuni de lucru pentru atragerea angajaților în munca de echipă față în față. Asta nu înseamnă că există o strategie universală pentru toate companiile: mulți lucrători depind de resurse specifice din biroul lor și nu au prea multe opțiuni. Dar alte companii au posibilități diverse de implementare a unui sistem hibrid, în care să includă ca opțiune și locuința, și biroul.
Natura muncii se schimbă permanent și angajații, în consecință, se adaptează și devenim din ce în ce mai versatili, mai agili și mai colaborativi. De aceea, avem nevoie de o gamă mai largă de soluții, atât în interiorul, cât și în afara sediului organizației, pentru a sprijini toți angajații. Și, pe măsură ce orașele încep să se redeschidă după pandemie, locurile terțe (cum ar fi cafenelele sau spațiile de coworking) vor reapărea probabil ca opțiuni suplimentare, pe lângă întâlnirile de lucru la birou ale echipei sau munca de acasă. Chiar și spațiile virtuale în Metavers vor fi apreciate de angajați în viitor. Important este ca angajații să fie consultați și să se țină cont de preferințele lor, astfel încât să se îmbine obiectivele de bunăstare personală cu eficiența individuală, dar și la nivel de echipă. În viitorul apropiat, angajații vor fi mai selectivi și vor căuta locuri de muncă care se potrivesc cel mai bine nevoilor și dorințelor personale.
Pe lângă programul de lucru flexibil și spațiu divers, un alt atribuit important al angajatorilor va fi preocuparea acestora pentru bunăstarea psihologică și sănătatea mintală a angajaților. Locul de muncă poate contribui pozitiv la sănătatea mintală a unei persoane, dar are și potențialul de a agrava o problemă existentă sau de a contribui la dezvoltarea unei noi stări de sănătate mintală. Eșecul de a preveni, de a recunoaște și de a trata problemele de sănătate mintală legate de locul de muncă ar putea duce la o productivitate redusă, profituri reduse, absenteism crescut și costuri indirecte pentru angajator. Astfel, relația dintre sănătatea mintală și locul de muncă este bidirecțională, deoarece munca afectează sănătatea mintală a unei persoane, iar sănătatea mintală a unui angajat afectează, la rândul său, moralul general la locul de muncă. Prin urmare, bunăstarea psihologică și sănătatea mintală ar trebui să fie o prioritate cheie pentru angajatori în strategia lor de revenire la muncă. În lumea post-pandemică, organizațiile de succes vor fi probabil cele care vor cauta în mod proactiv modalități de a se asigura că angajații lor primesc cel mai bun sprijin pentru sănătatea mintală și bunăstarea lor, în timp ce lucrează constant împreună pentru a diminua stigmatizarea asociată cu probleme de sănătate mintală.
În perioada post-pandemică, forța de muncă 2.0 se așteaptă ca angajatorii să ia în serios sănătatea mintală a angajaților săi și să ofere sprijin și asistență adecvate (atât prin supervizori, cât și prin programe de asistență psihologică specifică). Prin urmare, nu trebuie să fim surprinși dacă disponibilitatea resurselor de bunăstare psihologică devine un element important din lista de verificare a beneficiilor pentru angajați atunci când decid dacă să aleagă sau să rămână la un angajator. Dacă angajatorii intervin la locul de muncă în moduri care să îmbunătățească bunăstarea angajaților lor, va avea loc o schimbare reală și durabilă iar organizațiile vor juca un rol crucial în bunăstarea mentală generală, transformând-o într-o componentă centrală a strategie de capital uman.
Pe scurt:
- Angajații vor să se întoarcă la birou pentru a lucra, dar nu în fiecare zi. Și vor flexibilitate în modul și locul în care lucrează.
- Locul de muncă va fi folosit mai mult pentru colaborare, învățare și inovare decât pentru munca individuală.
- Bunăstarea psihologică va deveni avangarda strategiei de capital uman, trecând dincolo de beneficiile aduse de evoluția în carieră, cultura organizațională și competențele managerilor.
Photo by Austin Distel on Unsplash